Jump to content

langholdsrigg hjelp


winchester m70

Recommended Posts

har blitt bare mere å mere interisert i langholdsskyting trenger litt hjelp

jeg har idag en Winchester M70 i 3006 har en stigning på 1:12 ref min våpen pusher

er meget fornøyd med denne da den går hull i hull "det er mannen bak som er problemet der ikke jærnet :lol: "

er dette et greit utgangspunkt for en langholdsrigg ?

hvilke kikkerter bør de utstyres med

har vurdert å kjøpe en Meopta 3-12X56 med lys da jeg ønsker det til hjortejakta :D

er dette brukenes til langhold ?

har ikke økonomi til en egen langholds rigg pr dags dato så det må bli en børse som også kan brukes til hjortejakt

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til langholdsskyting :D

Det er mange meninger ang kikkert,men det mest vanlige på langholdsfronten er 20x++ i forstørrelse,men ikke noe krav.

Jeg har selv gått fra 20x til 15x pga litt mere allsidig kikkert selv.

NF har mye bra og kjenner sikkert til de andre merkene og der er det smaken som teller.

Du kan skyte langhold med alt av kikkerter,men det er behagelig og se treffa sine på 500m.

Les litt på langholdsidene så får du en indikasjon på hva som brukes, og POACHER kan sikkert hjelpe deg hvis det er noe du skal ha tak i.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Alt om dette emnet er skrevet opp og i mente.

Har du interesse for langhold og vil gjøre ting riktig, så leser du alt som er skrevet i underforumet Langhold av disse to forfatterne:

 

- Roe

- Poacher

 

Roe har lagt ut en god del filmsnutter fra den oppkommende langholdsfilmen. Der går han igjennom alt du spørr om.

Sett deg ned, og se fra start til slutt. Alle spørsmål som svirrer rundt i hodet ditt nå vil være besvart når du har sett filmen og lest postene deres.

Link to comment
Share on other sites

12x forstørrelse holder i lange baner for skytinga, men spotting av egne treff blir litt vanskeligere på lengre hold. Det som kan bli problemet med kikkerten du nevner er at retiklet er i groveste laget for å skyte på små mål på lange hold. Dette løser du med å bruke større blink, for noe finere retikkel er heller plagsomt om du skal ha praktiske egenskaper i skogen.

 

Så lenge børsa går godt, er det bare å kjøre på!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...