Jump to content

Stabilisering av tyngre cal .30 kuler


300ULTRAMAG

Recommended Posts

Litt data: 300RUM, 26 tommers løp, 1:10

 

(Original Remington 700BDL)

 

Jeg regner vel 200-210 for rimelig "safe". Men det hadde vært artig å vite mer om muligheter med enda tyngre kuler. De finnes jo, og det er vel knapt noe annet CAL .30 enn 300RUM de kan få det bedre i...

Link to comment
Share on other sites

220gr kuler går hull i hull i 30-06en min. Utgangshastigheten er ca 690 m/s

 

 

Øyh! Da kan jeg være min egen anviser! Bare løpe fram til skivene mens kula er på vei! :wink:

 

-Fabrikkammo L3 300RUM med 180gr = 1000 m/s, med 200gr = 925 m/sek.

 

http://www.remington.com/~/media/Files/ ... Jan08.ashx

 

Jeg tenker vel å lade litt under dette for norske forhold. Med tanke på 220 gr veit jeg ikke hvilke hastigheter som kan være aktuelle, men kanskje noe rundt 850 m/sek er mulig? Det har vel ant meg at 240 gr er i grenseland, og derfor lite aktuell å forske på under jakt. Men skal lade meg gjennom registeret og gjøre noen notater, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

kommer jo litt an på kuleformen også, ikke bare vekta.

 

I den grad det er større anleggsflate mot bommene så. Men jeg skal ikke bruke noen RN-kuler. A-frame er så langt fremste kandidat, hvis jeg finner kulevekter. Men tips mottas! Hvis farta subber ned mot 850 m/sek er det jo mange flere kuler som kan duge, hvis de lages...

Link to comment
Share on other sites

240 grain woodleigh fungerer uten problem i 3006. Skyter omtrent like godesamlinger som med annen ammo.

Har ikke prøvd denne på vilt selv men har vært med å slakte en hjortekalv skutt på 15m med denne ladningen og det var et veldig fint slakt, har tro på denne kula til elgjakt.

Ladningen er prøvd i en ombygd hv mauser med orginalt 3006 løp og en antonio zoli 1900 med standard løp, har ikke målt riflestigning på disse men samlingene er omtrent som med annen ammo i begge børsene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...