Jump to content

Rifle med skiftbare løp. Blaser kontra verden


spissmus

Recommended Posts

Ok ser at det er blitt mye snakk her om rifler med skiftbare løp.

 

Selv flyr jeg mye rundt omkring i Norge og tar med rifle, hagle og salong der det skulle passe seg med helgejakt. Dette blir etterhvert tungt å drasse på og mye rart å bare i skogen.

 

Noen spørsmål som sikkert er åpenbare :

 

- Blaser gir jo mulighet for et stort spekter av kaliber valg, de er og meget godt kjent for sin presision og høy pris. Stemmer det at løp til blaser og har relativt stiv pris?

 

- Picatinny til Blaser, jeg ser at man får picatinny til "Tactical" Blaser, er denne overførbar til en Professional?

 

- Lette er stokkene til Blaser kontra McM?

 

- Hvis man skulle holdt seg til de "normal" kaliber 22lr, (.223 kanskje snart), 308W, 6.5x55, 6.5x284 (har dier til 284). Hva ville forskjell vært mellom en STR200 i McM stokk med ymse løp i nevnte kaliber kontra en Blaser R93 eller R8? Mtp løps bytte, pris på løp etc.

 

Vil det være noe forskjell i ytelse? Spør siden jeg tenker å tømme skapet og skaffe "et" våpen.

 

Evt andre systemer som tilrettelegger for utskiftbare løp.

Link to comment
Share on other sites

Får prøve å gi deg noen svar her:

- Løp til Blaser leveres i flere utførelser, veiledende priser (Norma) ligger fra ~7.000 - 13.000. Sluttstykkehode koster drøyt 2.000,- i standardutførelse, drøyt 4.000,- med titan.nitrid belegg. Dette gjelder både R93 og R8.

- Tally produserer Picatinny-skinner med Blaser sadelmontasje: http://www.eurooptic.com/product~description~Talley_Picatinny_base_for_Blaser_Rifle.htm, Blaser leverer tilsvarende Weaver-skinne: http://www.eurooptic.com/products~description~Blaser_Weaver_style_fixed_mounting_rail.htm

- Har ikke veiet stokken på min R93 Professional.

- Så vidt jeg vet er det ikke stor prisforskjell mellom Sauer-løp og Blaser-løp, i hvert fall ikke standardløpene til Blaser. Overgang mellom kalibergrupper er billigere på Blaser pga. løst sluttstykkehode - Sauer må ha helt sluttstykke pr. kalibergruppe, og de koster vel ~6.000,-. Løpsbytte på Blaser er mye enklere enn på Sauer, og siden kikkertmontasjen står på løpet er den (i teorien, jeg har LADRI sett de svikte på en Sauer) mer stabil i forhold til løpsbytte og innskyting.

- Ytelsesmessig ? Til jakt er begge langt bedre enn det du behøver. En Sauer 200STR har et match-avtrekk, Blaser har meget godt jaktavtrekk. Begge deler samler innenfor en 50-øring på 100m. Blaseren har en mer robust overflatebehandling og tåler feltbruk (les jakt) bedre.

 

Da har du fått noen innspill fra Blaser-leiren :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Har vært i dag og sett på en R93 og en R8, ser jo at R93 er vesentlig billigere en åttern, og jeg trenger ikke den magasin muligheten. Remmyen min har ikke det så det blir ikke savnet.

 

Var og å tuklet på en brukt STR200 til en rimelig pæng. STR200 + McM stokk og jeg har en potent rifle i 6.5x55. Og evt 308W hvis jeg vil.

 

Det skal sies at Blaser´n var meget kompakt og vel balansert, kan man få to-stegs avtrekk til Blaser?

 

Begge blir jo knall gode våpen, har hørt en del om rusk og rask som kan samles i STR200 avtrekkermekanismen ved felt bruk (som rifla kommer i utgangspunktet til å bli brukt til)

 

Valgets kvaler.....og have tarmen skriker etter næring.

 

Hmmm får vel begynne å rydde ut av skapet først. Noen som har lyst på en Rem 700 LA 6.5x284, CG jackson avtrekk, McM A4 stokk m.m. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...