Jump to content

Nordic Components 10/22 til jakt?


trombone

Recommended Posts

Jeg jakter mest fra kajakk, og har hagla i ei vogge på dekk. Det bærer den preg av.

 

Jeg trenger å ha rifla mer tilgjengelig enn i lasterommet, hvor jeg må ut av båten får å få tak i den. Har prøvd å ha rifla under dekk for å beskytte den for sjøsprøyt, men den er for lang.

Rifla trengs ikke før jeg har kjørt båten inn i fjæra og ligger så godt på grunn som mulig. Først da har jeg stø nok plattform til sikker skyting, men jeg mister skuddsjangsen om jeg må ut av båten for å hente børsa. Jeg jakter helt i grenseland, siden baugen er på land, og jeg fortsatt har vann under ræva, og jakter fugl sittende på vannet helt inn i viker og bukter.

Jeg trenger altså en kolbe som lar meg komme så nær de tillatte 84 cm som mulig i sammenklappet tilstand, men er usikker på om Nordic components er en tillatt endring i jaktsammenheng. Jeg vet at alle AR-15 varianter er forbudt på jakt, og at det forligger forskjellige godkjenningslister for halvautomater til jakt og konkurranse Jeg har lest og forstått disse listene, men de dekker ikke min problemstilling.

Rugers 10/22 er godkjent til jakt, men kommer "AR forbudet" inn i bildet med Nordic kit?

Om noen vet om andre kolber som er kollapsible og tillatt i norge av en viss kvalitet vil jeg gjerne høre om det også..

 

Har prøvd en bullpupstokk fra Midway, men det er en forferdelighet av første sortering som ikke kan brukes til annet enn opptenning. Og den er ærlig talt ikke så egnet til det heller sidenden er av plastikk.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

nja, etter det jeg har klart å finne ut blir ikke rugeren ulovlig med ny kolbe så lenge man er innefor (utenfor) de berømte 84 cm. Så en søknad er såvidt jeg klarer å finne ut ikke nødvendig. Men tankene rundt reglementet for godkjente halvautomater til jakt er ikke like logisk som reglene for konkurransevåpen, så jeg lurer på om noen vet hvor jeg kan finne det ut? Har vært på lovdata og Direktoratet for naturforvaltning og kikket i det jeg kommer over av lover, rundskriv, vedtekter, almanakker og 7 sanser fra i fjor... Børstet støvet av en krystallkule som lå gjenglemt i et skap også, men den trengte nok nye batterier...

Men denne problemstillingen finner jeg ikke noe konkret svar på. Og jeg liker å vite at jeg har mitt på det tørre om oppsynet skulle finne på å avlegge en høflighetsvisitt når jeg er ute å vifter med åra :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...