Jump to content

.222 50 grs sako fmj


Guovza

Recommended Posts

Har tatt av meg hatten og skaffet meg en sako L461 vixen i .222 i dag!

Dier, hylser, hetter, krutt og kuler er selvsagt handlet inn for eksprimentering og fundering. Er det noen her som har erfaring med Lapua 105G -50 grs fmj? Hadde vært fornøyelig om det er noen som har data med N-130 :) 19,5 grs vil nok være en fin startladning slik jeg kan se det, men har ingen tidligere erfaring med lading av dette kaliberet. Ladningen er først og fremst tiltenkt harejakt og eventuelt kvitrype.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Og gratulerer. Snakket sjøl med selger`n på mob i går. Og kjente på børsa i fjor hos forrige eier. Det er ett prakt eksemplar du har fått deg. Er rimelig sikker på at du blir fornøyd.

Ladningen du nevner er et bra sted å begynne. Vet at Kaliber hadde 22 sako kuler inne, men sjekk prisen på kulene hos jakt og friluft !

Jeg skal sjøl bruke kula i en sako vixen i 22 PPC. Denne kula her ett par fordeler. Den er kort, hvis kula tipper i en kvist foran fuglen og treffer fuglen vil rypa mest sannsynlig være spiselig. Har ganske tykk mantel,(kun basert på at kula tåler å bli trekt ut av hylsa med kule uttrekker uten å bli skadd).

 

Kan desverre være ei utfordring til å gå godt. Fabrikk ladd sako fmj er ladet ned i hastighet. Vil du ha farta ned bør du bruke N-110 krutt.

Ellers e 222 mest presis mot max fart.

Ha tolmodighet når du lader. Bygg opp lade stiger med liten variasjon på trinnene, ca 02 grains opp hver gang. Bruk krutt drypper. Og plasser vekta høyt opp, så blir det lett og nøyaktigere å stoppe krutt dryppingen.

Link to comment
Share on other sites

Selv helmantel lager lapskaus av mindre vilt når hastigheten passerer 800 m/s, min erfaring med småvilt er ringdue og hare samt rev alle skutt med .222 i forskjellige ladninger.

 

Min favoritt er 40 grains Sierra varmintkule ladet med 12 grain N-110, på due går dette meget bra og kun ett fåtall har skuddskader som er visuelle før fjærdrakta fjernes. Ved treff i vingeknoke ol blir hullet vesentlig større, naturlig nok.

 

Jeg skjøt ei due på ca 80-100 meter med Sakos fabrikkladning 50 grs FMJ og den dua eksploderte fulstendig i en sky av fjør..

 

12 grains ladningen gir i min vixen ca 790 m/s og presisjonen er heeeeelt i en annen verden :D Tre skudd på en klistrelapp på 100 meter er regelen,

 

Og presisjon trenger du når du skal jakte slikt smått vilt, jeg hadde et par uforståelige bommer på due og tok en tur på skytebanen og sendet tre skudd i skiva og det viste seg at samlingen satt 2 cm til høyre -dette er nok til dårlige/bom skudd

 

De fleste med noe erfaring med småkaliber merker seg at 790 m/s identisk med .22 Hornet og det er riktig, forskjellen nå er at du har ei rifle med et mye større presisjonspotensiale enn du har med Horneten, som kan være like sær som ei filmstjerne.

 

Jeg har begge deler, både .22 Hornet og .222 remington samt 6x45 (6/223) for småviltjakt, alle er gode valg, men jeg foretrekker .222 remington som har et utrulig godt kuleutvalg og har et fantastisk presisjonspotensiale.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nå fått litt tid sammen med børsa og har blitt litt kjent med den. Dette er en virkelig snerten patron i en snasen rifle!

Jeg har satt sammen noen ladninger og testet på blink;

 

Sierra Matchking 1410

52 grs HPBT

cci-hette

N-130 - 20,4 grs

Federalhylse

COL 54,4 mm

Meget god presisjon!

 

Sierra Spitzer 1330

50 grs

cci-hette

N-130 - 19,9 Grs

Federalhylse

COL 54,5 mm

God presisjon

 

Sako Speedhead 105G

50 grs fmj

cci-hette

N-130 - 19,5 grs

Federalhylse

Col 54,2 mm

God presisjon, prøvde også med 19,0 grs, men fikk ikke like god presisjon.

 

Vil forske litt mer på helmantelen, muligens prøve med en boks N-110 for å få ned hastighet til fuglebruk.

La ned første viltet for rifla i dag på første turen den har fått bli med, skutt med Matchking. Var borti noen ryper også, men fikk aldri noen skuddmulighet.

DSC00577.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...