Jump to content

Spørsmål om ammo


strebern

Recommended Posts

Jeg kjøpte i dag to pakker skudd av typen Eley Alphamax (vismut) til rypejakta.

 

Selgeren sa han hadde sånn "halvpeil" og han sa at jeg kom greit ut av det om jeg kjøpte en pakke 36g str.4 og en 36g str. 6. Det var også det jeg gjorde.

 

Det jeg lurer på er: Vil utgangshastigheten øke med økt kruttladning? Vil rekkevidden øke med økt kruttladning? Hvor langt hold kan jeg tillate meg med 36g str.4?

 

Hagla mi er ei wingmaster 870 med trekvart trangboring.

Link to comment
Share on other sites

Hastigheten pleier å være oppgitt på pakkene, men noen ganger oppgir de omtrent ingenting. Jeg har en Eley-pakke (VIP Bismuth) og denne sier ingenting annet enn 30 grain og #5, og selvfølgelig at de er 12/65.

 

Det mangler -utgangshastighet -trykk -hastighet ved 10/20 meter (noen esker med ammo har dette).

 

 

 

-W.

Link to comment
Share on other sites

Det er haglmengen som øker fra 30g til 36g. Det er altså ikke snakk om 30 og 36 gram krutt.

 

Aha! Der lå hunden begravd, tusen takk! Der har jeg vist susa litt, altså ikke krutt, men haglmengde i gram.

 

 

Med 36 gram krutt er det nok like farlig i begge ender av børsa :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vedr. Eley Vip. Kjøpte ein pakke str.6 i kal. 20. Skaut 7 ryper med desse no i haustferien og var egentlig fornøgd sjølv om ikkje alle var daude umiddelbart, dette skjedde også i blyskottida. Alle var skogarype og skote på ok avstand i flukt. MEN. bikkja hadde stand og ei rype kom gåande på ca. 25 meter, lett jakt men eg skyt alltid på bakken viss eg har sjansen. Rypa trilla 1 meter i ei fjørhaug og forsvant deretter flygande rett over ein kant, og forsvann ute av syne før eg fekk løyst 2.skotet. Fleire hundre meter med unnabakke og langt ettersøk med ivrig apportør gav ikkje resultat. Eg kan ikkje fri meg frå tanken om at denne rypa desverre har fått ei trist skjebne, og at eit godt gamalt blyskot garantert ville ha lagt rypa i sekken utan diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...