Jump to content

Duejakt i Odale omr. - Tips til første forsøk


spissmus

Recommended Posts

Da er det bare dager til jeg skal en tur på hytta med hagle og rifle for første gang.

 

Duejakt er noe jeg ikke har prøvd før og tenkte dette kan bli første gang. Noen spørsmål:

 

- Hvor mye kamuflasje trengs? Holder det med å spenne opp en jerven duk (skog) med noe buskas rundt? Eller må jeg gjøre full ghillie?

 

- Hagl størrelse? Samme som rype?

 

- Lokke duer settes opp med snuten mot vind retning? Holder det med 5?

 

- Noen som har noen tips til bra omr i Nord-Odal teigen?

 

Og ellers andre tips som folk har.

 

Det blir også noen turer etter Storfugl og and hvis jeg får kort, Rådyr ble det dårlig med. Predator er alltid velkommen.

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare dager til jeg skal en tur på hytta med hagle og rifle for første gang.

 

Duejakt er noe jeg ikke har prøvd før og tenkte dette kan bli første gang. Noen spørsmål:

 

- Hvor mye kamuflasje trengs? Holder det med å spenne opp en jerven duk (skog) med noe buskas rundt? Eller må jeg gjøre full ghillie?

Dekk til hender og ansikt. Sitt helt i ro. De er noen jævler på kontraster og bevegelser. Dekk også til evt blank låskasse med den ene hånden.

 

- Hagl størrelse? Samme som rype?

Jeg benytter alt fra 4 til 7 stål. Alt etter hve jeg har tilgjengelig.

 

- Lokke duer settes opp med snuten mot vind retning? Holder det med 5?

Personlig har jeg aldri sett en levende dueflokk i V-formasjon. Heller en rotete usynkronisk bylt på jorde. Gå for det du. Jeg lager meg en liten sirkel (Dog ikke sirkel) slik at duene stort sett kommer flyvende inn og setter seg i midten.

På denne tiden av jakta ville jeg hatt rundt 30 duer. Duene har flokket seg bra mye nå, og en gruppe på 5 duer er ikke løenger så interessant for de restrerende.

 

- Noen som har noen tips til bra omr i Nord-Odal teigen?

Aldri vært der, dessverre.

 

Og ellers andre tips som folk har.

Sitt helt i ro til duene har landet. Jeg pleier ta dem på bakken. Evt setter meg opp og støkker duene for så å ta dem 30 cm over bakken. På den måten sparer du noen lokkeduer. ;-)

Duene kommer å setter seg hvis de først er på vei inn mot dem. Gjør dem ikke det er det noe feil i oppsettet av duene, evt om du er oppdaget.

 

Helt til slutt: Lykke til! Duejaqkta er moro! Knakandes godt å hive på grillen også!

 

Det blir også noen turer etter Storfugl og and hvis jeg får kort, Rådyr ble det dårlig med. Predator er alltid velkommen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, må nok skaffe noen fler lokke duer.

 

Får håpe de setter seg, dempet 22lr kan bli morro med hagla på umiddelbar standby.

 

Grillen ja. Leste en Jamie Oliver oppskrift hvor han frityrstekte hele duen, delte den i fire og laget en sur søt dipp til. Hørtes snadder ut.

Link to comment
Share on other sites

Bare til info; Det er i aller seneste laget for duejakt nå, så ikke ha så store forhåpninger. Jeg ville vært fornøyd med 1 due på denne tiden, i motsetning til 20-30 i starten av jakta. Derfor avslutter de fleste duejakta rundt starten av september.

MEN, med det sagt så er det fortsatt mulig å treffe jackpoten :wink: Feks et nysådd jorde med høsthvete kan være knallbra, eller elendig. Spørs heelt åssen humør duene er i. Beste er vel å speide på forkant nå. Er de på et jorde en dag, er det mest sannsynlig endel duer der dagen etter også.

Link to comment
Share on other sites

Innser at det begynner å bli sent, men å finne jordet som fuglen bruker blir jo litt av "morroa". Hadde jakt vært enkelt hvor ikke svettet en dråpe så hadde det fort blitt kjedelig.

 

"Doh" det er slike lokke duer jeg kjøpte, var billige. Jaja får prøve og se om de funker. Kan vel alltids koble en M-19 høyt oppe i et tre idet flokken flyr forbi. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...