Jump to content

"Bombe" funnet i kjeller, noen som vet hva dette er?


Thokri

Recommended Posts

Da et flyttebyrå skulle tømme huset til mine besteforeldre i dag, kom de over noe de kaller "en bombe" godt gjemt innerst i råkjelleren. De sendte et bilde på MMS, og dette er dessverre nå det eneste jeg har. (Dårlig kvalitet, og sikkert ikke så lett å tyde). Flyttebyrået har etter mye om og men tatt med seg gjenstanden. Men jeg er utrolig nysgjerrig på hva dette kan være for noe. Eneste beskrivelsen vi fikk var at den var omtrent like lang som en underarm. Min bestefar var ingen våpensamler, men jeg kan tenke meg at han enten har fått den eller funnet den ifm. krigen. Dersom noen kan tyde sånn ca. hva dette er, kan det ha noen verdi?

 

012pl.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er omtrent som ein underarm, så vil eg tru at det er ein 40 mm luftverns granat.. Ofte brukte dei svarte prosjektiler på "dummy" granater, så dette er mulig ein øvelse granat. Det skal opprinnelig stå skrift på granaten, som beskriver dette, men er den slitt, så er ikkje det alltid lett å oppdage.

 

Uansett, så bør den behandles med forsiktigheit, og få sjekka opp i om dette er ein skarp eller dummy granat. Er det ein skarp granat, så bør Politiet kontaktes og få den henta og destruert av Forsvaret..

Link to comment
Share on other sites

Ok, supert! Takk skal dere ha! Flyttebyrået sa først at de ikke skulle ta den med seg, men de gjorde det likevel.. Uten å vite om det var dummy eller ei. Er dette noe vi bør ta kontakt med byrået for å få tilbake, eller er det bare en helt "vanlig" 40mm Bofors (som alle har)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...