Jump to content

Enkle skyteøvelser for jakt


Recommended Posts

Siden jeg har planer om å få gjort unna oppskytinga nokså snart, stakk jeg en snartur oppom banen i dag for å sjekke at børsa gikk rett med jaktammoen. Da nytta jeg selvsagt høvet til å smelle avgårde noen koseskudd når jeg først var der. Jeg har etterhvert blitt mer oppmerksom på at å ligge flatt på magen ikke er den beste allround-treninga før jakta, så jeg har begynt å finne på litt ymse "øvelser" som liksom skal gi meg mer jaktrelatert trening. Det blir ihvertfall litt morsommere på den måten 8) I dag satte jeg opp halvmeterskiva på 75 meter (prøvde 100 først, men det gikk ikke så bra :oops: ), plukka av kikkerten, fylte opp børsa med seks skudd (5 i magasin, ett i kammer) og satte i gang. Fra avslappet ferdigstilling med børsa holdt "normalt" i hoftehøyde avsikret jeg, plasserte kornet noenlunde midt i blinken, skjøt ett raskt skudd, repeterte med børsa i skuldra, skjøt et oppfølgingsskudd, tok ned børsa og sikret. Gjentok tre ganger til børsa var tom. Brukbart fornøyd var jeg da jeg fant ut at alle seks hølene satt innenfor en sirkel som omtrent tilsvarte vitalt område på en ælj eller hjort. :D

 

Er det andre som har idéer til enkle øvelser man kan kjøre på banen for å trene på ulike former for jaktskudd? Det blir jo litt morsommere også på den måten, sammenlignet med å banke 5x5 liggende og 5x5 sittende på ei kasse...

Link to comment
Share on other sites

Løpende elg.

Dersom du/dere kan kontrollere banen. Sett opp småbjørk i løpebanen, som man må skyte mellom. La en kamerat styre elgen, med start, stopp, igangsetting uten noe mønster. Dette krever dog en elgbane med mulighet for direkte styring. Still eventuelt opp på kortere avstand, det gir mere realistiske jaktstkudd. De færreste tør/bør skyte på elg i den farten på 100m.

 

Hoppende rådyr:

Gammelt bildekk med papp-plate inni sendes nedover en slak bakke...

 

Vippende skive:

Lag en skiveramme som kan vippes opp/ned. En kamerat med en tråd vipper opp skiven, og legger ned igjen etter uforutsett antall sekunder. Det gjør at du ikke vet hvor lang tid "dyret" står rolig. Kan også utføres på vanlig skivestativ (dersom det er godt smurt...).

 

Stillinger:

Knestående som i DFS. Faktisk meget god jakt-stilling. Gir god støtte, og bedre bevegelighet enn vanlig sittende.

Stående kan varieres i det uendelige.

Variere mellom liggende og opp til stående i alle varianter.

 

Anlegg:

Tren på å utnytte alle mulige anlegg. Da mener jeg IKKE skytebenk! Skytestokk, inntill stolpe/tre, gresstrå (ved å ta en neve strå i venstre hånd og presse OPP... det gir faktisk betydelig mindre bevegelser i geværet enn vanlig fristående..)

 

Det er noen tips jeg kom på i farta. Har ikke prøvd alle selv, det må innrømmes. Hurtigskyting var en av dem jeg har trent på selv, men det har du jo vært innom selv.... Noen av tipsene krever at man er på banen utenom offentlige treninger. Jeg vet ikke om du har anledning til det, men allikevel.....

 

Lykke til.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...