Jump to content

Kikkertsikte til jaktfelt og kanskje langhold


jalla

Recommended Posts

Jeg må ha et nytt sikte til jaktfeltbørsa, skyter i jaktklassen så den må kunne være variabel.

Ønsker:

-et objektiv på ca 40-44mm, absolutt max er 50mm.

- forstørrelse må være mulig å stille på 12

- gode tårn til langhold

ellers så skal kikkerten ihvertfall brukes på jaktfelt og sikkert en tur på seljakt.

Har lyst til å prøve meg på litt langhold, men vet svært lite om hva som trengs. Har hørt om gode justeringstårn men vet lite om det. Retikkel vet jeg heller ikke hva som er mest hensiktsmessig, liker tysk 4 best til jakt.

Siden langhold er usikkert og jeg ikke trenger en superkikkert til jaktfelt så utgår zeiss, swaro osv.

Har noen gode tips så er jeg taknemlig for det, har sett på noen kikkerter fra Sightron

 

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90& ... &startrow=

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90& ... &startrow=

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til merke så det kan jeg ikke si noe om, men ville aldri ha kjøpt kikkert med mil.dot og moa klikk. Det er jo bare å lage trøbbel for seg selv. Om du kjøper mil. dot. så "må" du også få cm klikk. Det er mye enklere enn å regne om til moa. hele tiden. Er også lettere å bruke mil. dot. om det står i 1. billdeplan. Om det står i 2. billedplan så stemmer det bare på en gitt forstørrelse. Med medforstørrende så stemmer det alltid.

Link to comment
Share on other sites

Er Trijcon sin Accupoint i 5-20X50 noe å se på i denne sammenheng? Finnes både med mil dot og plex retikkel. Er på utkikk etter noe brukandes til langhold selv, men kan ikke gå noe særlig over ti lapper så utvalget begrenser seg. Har noen erfaring med dette siktet er det sikkert også interessant å vite for trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring med Sightron og en del andre merker til jaktfeltbruk (Zeiss, Leupold, Nikon, Bushnell). For å si litt om de to kikkertene du linker til så hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg har hatt både SII og SIII og på disse to seriene er kvalitetsforskjellen mye større enn prisforskjellen, for å si det sånn. Kjøp SIII, og jeg ville bli meget forundret om du hadde blitt missfornøyd. Glasset på SIII'n er mye bedre enn på SII, som man ser stor forskjell på i motlys. Mekanikken på disse er etter min mening meget bra på begge modellene.

 

Da det gjelder retikkel er dette ene og alene en smaksak. Noen sier de ikke klarer å skyte jaktfelt uten target dot og andre forbanner det. For min del spiller det liten rolle om jeg har dot, mildot eller plex-retikkel. Tysk nr. 4 blir etter min mening alt for lite presist på de minste jaktfeltfigurene, men det er da de som får til å bruke det også etter det jeg hører, så det er nok mye med vanen det også. Det siste året har jeg brukt en SIII 10-50x60 og er storfornøyd med den, så lenge det er dagslys, noe det som oftest er når man skyter jaktfelt. Når det begynner å bli mørkt så sliter man med å finne igjen 1/8 MOA dotten, men dette er ikke et eksisterende problem i praksis.

 

Nikon og Sightron har meget gode justeringstårn. Hvilken type er litt avhengig av modell, men har enda ikke vært borti noen som er dårlige på noen av disse to. Da det gjelder Nikon Monarch så vet jeg at 8-32 modellen er veldig grå over 24x, men dette blir vel neppe en problemstilling for deg som ikke skal skru over 12x så ofte :)

 

 

Min mening er at man får mye for pengene om man kjøper Sightron SIII.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...