Jump to content

Spennende villsvinjakt!


oddemannen

Recommended Posts

Vi er kommet ned på hytten i Ljungby, og det var deilig. barna er hos sin mor og vi har 14 dager for oss selv her nede på jakt terrenget. Det første jeg gjorde når vi kom frem var å stikke opp for å sjekke kameraet. Det er alltid spennende å se hvor mye trafikk det har vært på åteplassen siden sist. Til min store glede har det vært gris på åtet hver eneste natt siden sist bortsett fra et par kvelder. Det vil i dermed si at sjansen for at det kommer noe frem er veldig stor og det er egentlig bare opp til meg og vinden. Jeg ser på yr.no at det skal være vestavind hele kvelden og bestemmer meg derfor for å sette meg i et elgtårn som står ca 65 meter fra åteplassen og i riktig vind om grisen kommer fra skogen på andre siden som den pleier.

 

Det er en del kvist i veien så jeg begynner med å rydde litt for å få klar sikt. Det blir mørkt i 11 tiden så jeg nøyer meg med å gå og sette meg i 21:00 tiden. Jeg har for meg at det er viktig å komme i god tid før grisen gjør det, selv om jeg har opplevd å få gris frem bare noen minutter etter at jeg har satt meg. Jeg har vært hos jaktia og kjøpt meg en myggsikker anorakk som passer veldig fint nå som det er så varmt om kvelden/natten. Den klarer å holde mygg og knott på trygg avstand. Jeg hjelper til litt med mygga i ansiktet når de blir for innpåslitne.

 

PICT0307.jpg

Klokken 23:15 hører jeg det knekker veldig i skogen bak åteplassen. Jeg kjenner at pulsen stiger og blir sittende uten å røre meg. Etter en liten stund knekker det igjen. Det er nå jeg har det som aller best.. Jeg elsker følelsen dette gir meg, når det er noe i nærheten som lusker rundt. Jeg sitter helt stille i 20 minutter og plutselig hører jeg kjeveklapping på samme sted som jeg hørte det knakk litt tidligere. Jeg slutter nesten og puste så spennende er det. Grisen setter i gang med å lage en lyd jeg aldri har hørt før.. Det høres nesten ut som om den prøver å etterligne en apekatt. Da knekker det bak meg, og jeg skjønner at det jammen meg er to stykker. Det virker for meg som om de helt klart samarbeider om å sjekke at alt er trygt. Nå begynner en bukk å brøle i nærheten. KNEKK. Der knekker det igjen. Dette er garantert ikke noe rådyr, og det er ikke mer en 30 meter bak meg. Jeg tør ikke snu meg, sitter bare helt stille. Slik sitter jeg i en halv time og da hører jeg et tungt dyr som tusler bak meg. Jeg snur forsiktig på hodet og ser ned bak tårnet jeg sitter i. Der kommer det en stor flekkete gris tuslende. Den beveger seg i retning av min vitring. Og ganske riktig kommer det et stort SNØØØØFFFFTTT. Og grisen springer sin veg. Klokken er blitt ett og jeg har blitt oppdaget. Da er det vel bare å stige ned og komme seg hjem i sengen og drømme frem taktikken til neste natt. Disse store galtene som bor her er så slue og smarte at det krever sin mann å få tak i dem. Men jeg gir meg ikke.. Denne kampen skal jeg vinne.

 

 

Galten datt - Siste natt!!

 

Begynte kvelden med å jakte litt rev før jeg satte meg i tårnet klokken 22:00. Klok av skade for å bli observert i tårnet i lyset satt jeg den første timen med luken stengt. Når klokken var 22:55 åpnet jeg luken så lydløst jeg kunne og bare noen minutter etterpå hørte jeg “mff mff, mff mff” borte ved åteplassen. Og der kommer den ut, en svart skygge som var tydelig nervøs. Jeg fryser og blir sittende helt urørlig med tanke på at den skal få tid til å begynne å spise før jeg begynner å legge an til skudd. Boff boff så er den borte, men ikke langt unna. Den har sprunget noen meter inn i skogen og står og lytter. Kanskje den har hørt noe, men ikke meg denne gangen er jeg helt sikker på. Ikke heller har den fått været av meg siden vinden er helt perfekt denne kvelden. Jeg blir sittende urørlig i ca 10 minutter før den svarte skyggen kommer daltene ned på åteplassen på nytt. Denne gangen setter den igang med å spise nesten med det samme. Jeg tar meg sammen og løfter geværet så lydløst jeg bare kan og legger an på et par hansker jeg har lagt klar i lukekanten. Vente, venter og får bredside.. BANG!!!. Grisen spretter til og galloperer inn i skogen til venstre. Det er tydelig at jeg har truffet bra siden det høres ut som et godståg som er på vei inn. Og etter ca 30 meter blir det helt stille.

 

Jeg ringer madammen som sitter på hytta denne kvelden og ber henne ta med seg Troya og komme. Man vet jo aldrig om det blir ettersøk!.

 

Etter en times tid kommer de og vi setter Troya på blodspruten vi finner noen meter til venstre for skuddplassen. Hun følger som en klokke og etter ca 30 meter ligger galten død.

 

P1020493.jpg

P1020479.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Spennende lesing!

 

Har nokre spørsmål til deg anngåande jakt på villsvin vis det er ok?

(Driver ikkje med det men er artigt å høyre litt om jaktformen!)

 

Kva er "vanleg" tyngd på villsvin?

Kva brukar ein som åte? Epler osv?

Jaktform? Drivjakt eller postering? Natt/dag?

Kaliber osv?

 

Mvh

 

Øyvind Slinde

 

Valig tyngde på villsvin er alt fra smågris på 20-30 kg til galter på 160-170 kg. Altså ingen spesifik vekt her.

Alt kan brukes til åte, men svenskene bruker veldig mye mais. (ihvertfall der jeg har vært)

Posteringsjakt både dagtid og natterstid er vanlig, men drivjakt blir og brukt mye. Smygjakt der det er mye gris er og mulig.

3006 er et ypperlig kaliber, men svenskene bruker også mye 6,5x55.

Da håper jeg du vet litt mer om jakta og for all del, prøv dette. Det er skikkelig gøy :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...