Jump to content

Bjørnejakt i Hedmark og Oppland


villreinjegeren

Recommended Posts

Leste i dagens Østlending nettutgaven at Hedmark gjerne vil ha lisensbjørner fra Oppland.

http://www.ostlendingen.no/rovdyr/vil-ha-opplands-bjornekvoter-1.5659662

 

Kanskje man skulle gå til det skrittet og samarbeide på tvers av fylkesgrensa, og rovdyrutvalgene i respektive fylker slår sammen sine lisenskvoter, enten det er Ulv eller Bjørn.

Da kan man i beste fall jakte på 10 - 15 bjørner og kanskje 3-4 ulver.

Uavhengig av grenser, Det er jo samme dyra.

 

Videre så burde man sett på organiseringa av jaktlagene og prøve å rekruttere flere motiverte jegere og engsjere de dyktigste hundeekvipasjene man har, så vidt jeg kjenner dette området lander vi da på ett par svært dyktige ekvipasjer i Hedmark.

Vil også provosere de kommunale fellingslagene:Har dere maks utnytting av ressursene i samband med forsøkene på uttak av skadegjørende individ eller kunne dette blitt mere effektivt om man rekrutterte flere jegere, tror faktisk en del jegere ble med her gratis, så kostnadene burde ikke bli større, eller er dette bare for de speielt inviterte, med partiboka i orden.

 

Jeg tar opp denne diskusjonen her nettopp for å sette litt fokus på dette.

 

Mitt forslag er følgende:

I de områdene det er lisensjakt organiserer man store jaktlag, engasjerer/innviterer disse dyktige hundeekvipasjene til å bli med, I Oppland/Hedmark jakter man på tvers av fylkesgrensa.

Ved at man får med seg disse hundeekvipasjene så burde det være åpning for at andre hundeekvipasjer finner en motivasjon til å jobbe med hunden sin på bla Bjørn

på denne måten tror jeg kanskje at man etterhvert vil få flere dyktige hundeekvipasjer og motiverte jegere som igjen er med på å rekrutere nye jegere og lære disse opp,

 

Kursene i jakt på bjørn er bra, men man mangler påfyll av praktisk erfaring, skyteprøve for lisensjegere burde man også vurdere, Bjørnen er ikke skapt som en elg eller rein i anatomien. Jaktlagene og selvsagt andre interesserte kunne samordne trening og skyting på bjørnefigurer og ha det sosialt uten om jaktsessongen også.

 

Ikke sikkert jeg har tenkt på alle forhold her, men inviterer dere til å spinne videre på denne ideen, skal bli spennende å se hva som kommer ut av det.

 

Ballen er deres..Lisensjakta på Bjørn er kommet for å bli, sannsynligvis vil disse kvotene øke etterhvert slik at behovet vil melde seg, derfor er det smart å være litt føre var.

Link to comment
Share on other sites

Videre så burde man sett på organiseringa av jaktlagene og prøve å rekruttere flere motiverte jegere og engsjere de dyktigste hundeekvipasjene man har, så vidt jeg kjenner dette området lander vi da på ett par svært dyktige ekvipasjer i Hedmark.....

 

 

....på denne måten tror jeg kanskje at man etterhvert vil få flere dyktige hundeekvipasjer og motiverte jegere som igjen er med på å rekrutere nye jegere og lære disse opp....

 

Jeg melder meg først i rekka til å rekruteres til dette :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...