Jump to content

Lading 38spl. H&N 125gr WCHB?


vingemutteren

Recommended Posts

Har bestemt meg for at tiden er kommet for å teste nevnte kule, men finner lite ladedata om den.

 

Det jeg har funnet, er H&N sine egne data på kula. Disse er col 31.3mm, 3.5gr N320, hastighet rundt knappe 250m/s i en 686 (sikkert 6").

 

Jeg tenker å bruke samme col på alle 38spl wc kuler fremmover, da jeg har forstått det slik at dette er idielt for 38spl kammer (som jeg snart bytter til).

 

Skyteprogrammene jeg håper å bruke den til er:

25m grov, Grov og Revolverfelt (intil 70m). Samt senere Spesialrevolver (586'n skal kappes).

 

Våpenet er for øyeblikket en 586 m/6" løp (og noe stor klaring mellom tønne og kon).

Senere blir det en ny 686 med 38spl +P tønne.

 

Alt er av interesse (kansje spesielt PPC ladninger?), og kruttet jeg helst vill bruke er N32C (liker tanken på å fylle hylsene mest mulig). Selv om N310, N320,og N340 også står i skapet.

 

Ett annet spørsmål er bruk av forskjellige tennhetter (Federal og CCI), kan man forvente merkbar forskjell ved å alternere på disse? I såfall hva slags forskjell er det snakk om?

Link to comment
Share on other sites

Til .38 tønne col. 32,8mm. Men skjekk din egen tønne, og bruk litt "øyemål". Lengden fram til overgangen kan variere litt i Smith'er. Når du setter i patronen og ser inn i tønna forfra, skal kula nesten være bortig overgangen. Er den bortig merker du det ved at patronen ikke går helt greit inn i tønna, litt treg på slutten eller går ikke helt på plass.

 

Her kan du forsøke fra 3,5 til 4,6 grain med N32C. Jeg bruker 4,0 grain.

 

Til .357 tønner øker man col. med ca. 3mm. Igjen må det tilpasses den enkelte tønne.

 

Her kan det går bra med alt mellom 3,8 og 4,9 grain N32C.

 

Setter du kula "normalt" eller den der lille millimeteren ut. Så er det oppnådd mye bra mellom 3,5 og 4,0 grain N32C. Til 25m bruk kan det faktisk gå veldig fint med bare 3,0 grain.

 

Skal du klå på revolveren og fikse på avtrekket står du dessverre igjen med bare et tennhette alternativ, Federal. Alle andre merker vil før eller siden føre til en del klikk.

...Ellers synes jeg Winchester har gitt meget gjamne resultater i kronografen, men her er det jo en drøss med faktorer som spiller inn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...