Jump to content

Steinbue, bygging


Vestmann

Recommended Posts

Legger ut noen bilder av et prosjekt som jeg alltid har hatt lyst til å prøve å lage. Det er en......ja vet ikke om det har noe norsk navn, men steinbue er vel det nærmeste. Mao en bue som skyter stein eller leirkuler. På engelsk kalles de stonebow og var mye brukt til jakt i middelalderen, også blandt kvinner. De skjøt bla fugl på nattekvisten ved hjelp av håndholdte oljelamper. Hare og kaniner ble også jaktet med disse. Buevarianten stammer fra søramerika og er fra en gammel svensk bok fra 1931. Den ble også brukt på jakt.

 

phpT9h5C6PM_-_Kopi.jpg

phpOph4cBPM_-_Kopi.jpg

phpYvzKMVPM_-_Kopi.jpg

phpyLB7i3PM_-_Kopi.jpg

Noen bilder av gamle steinbuer. Noen uten streng og en med en enkel streng av feil type. Den med dobbel streng som blir holdt fra hverandre med korte pinner har den riktige strengen.

 

php7wWvKbPM_-_Kopi.jpg

Viser avtrekkermekanismens konstruksjon.

php8ZjYsZPM_-_Kopi.jpg

Bildet viser her en holder for kulen.

phpYwasA0PM_-_Kopi.jpg

Strengen blir holdt fra hverandre med to pinner med inndreide spor for festetrådene.

 

phpV2S4SHAM_-_Kopi_-_Kopi.jpg

Buen fra søramerika.

 

Historiske armbrøster som skyter piler er det blitt lagd en del av som man kan se på nettet, men steinbuen ser ut til å være mer uvanlig. Noen som har prøvd en?

 

Er et par sider på nettet om steinbuer også:

http://www.todsstuff.co.uk/crossbows/stone-crossbows.htm

http://www.thebeckoning.com/medieval/stonebow/about-sbow.html

http://www.ctmuzzleloaders.com/ctml_experiments/bulletbow/bulletbow.html

 

Som man ser så er den ikke akkurat så veldig kraftigskytende, men det er fint og interessant håndverk.

Det er presisjonen som hadde vært litt artig å prøve å få til med en slik synes jeg.

Armbrøstenes svar på munnlader.. :)

 

edit:endret en feil tag

Link to comment
Share on other sites

Ja hadde vært artig å prøve å lage en slik men det er jo ikke bare å gå i gang her i landet å lage en slik, måtte vel ha registrert den om jeg skulle lagd en, om det ikke skulle blitt strikkversjon da. Tar sine timer å lage en slik tenker jeg. Jeg har en feltesse som jeg kunne smidd deler i og stokken er nok overkommelig også bare man vet forholdet mellom linjen man trekker over stokken og ned til buen for at den ikke skal hive steinen i hytt og pine. Buen har en vinkel der den er festet mot stokken og hvor mye den fremste delen av stokken skal kurve nedover må nok stemme godt. Ikke enkelt å vite uten at noen har prøvd i praksis å lage en versjon eller å studere en ekte. Jeg har aldri sett en ekte slik, den var jo ikke så vanlig her til lands som den vanlige låsbuen før heller, og det er vel mest vanlige låsbuer folk gjenskaper kanskje. Jeg har ikke dratt i gang et prosjekt mao.

 

 

13_-_Kopi.jpg

14_-_Kopi.jpg

Låsbue fra våre trakter. Bilde 2 viser ekornpiler med butt spiss for å ikke skade skinnet.

Så sent som i 1925 ble det eksportert 432000 ekornskinn fra Norge, før kruttet kom var det feller og låsbue som sto for eksporten. Har sett lite av norske gamle låsbuer, men det lå faktisk en tilsalgs på nettet i sommer som var norsk og skikkelig gammel ala den på bildet. Prisen var litt drøy synes jeg :)

Det er jo denne typen som er den norsk/svensk/finske typen låsbue om man skal være historisk korrekt. Veldig flott laget den på bildet. Slankere enn de nylagde som jeg har sett bilder av som mange lager. De bygger kanskje mer på tyske versjoner? Steinbuen også ble brukt først og fremst nedover i Europa tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er buen helt rett? Eller har den litt sånn "bananform" i høyderetningen? Til og begynne med så kan det jo kanskje gå å bruke en laminert glass/trebue? Men om den ikke er helt rett så må man nok bruke en stålbue!

 

Har du sjekket regelverket med tanke på kjøp av bue for bruk til armbrøst ettersom buer ikke må søkes/registeres på, men armbrøst må?

 

Har i lengre tid gått i tanker om å bygge en repika armbrøst, vet ikke helt hvilke armbrøster jeg vil ha, men det holder nok ikke bare med en... Må sikkert ha en steinbue også om jeg får politiet med på den tanken.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare å slamre sammen en slik i en fei, vil man bare ha noe og skyte med kan man like gjerne velge en moderne armbrøst. Skal man lage feks den siste låsbuen som er avbildet er veien lang. Emnet til stokken må være av riktig material og tørkes i lang tid, bein må samles, bue skaffes/ lages, stokken formes, deler smis, beindeler formes, stokken behandles, bein kolroses, streng lages av riktige materialer i riktig lengde og det hele tilpasses og settes sammen, deretter kommer piler som skal dreies, settes fjær på... man snakker 3-sifret antall timer. Kommer ingen oppdatering på noe prosjektet fra meg med det første. Det er derfor jeg spør her på forumet om noen har erfaring med det. Har ikke sjekket med noen om det er lov og mulig, man må vite hvordan man skal gå frem først. Ikke vits i å dra i gang et prosjekt om det ikke er mulig å få bruke den på lovlig vis. Det er noen som har prøvd å få låsbuer godkjent etter bygging men jeg vil ha det godkjent før eventuell bygging. Hvor stor er muligheten for at det lar seg gjøre? Noen som har erfaring?

 

Det er som sagt det historiske og håndverket som interesserer meg da jeg liker å lage ting med hendene.

Dessuten er det Norsk kulturhistorie som hindres ivaretatt av et stivbeint lovverk og vil dø ut, og det synes jeg er uforståelig.

Link to comment
Share on other sites

For steinbuen var kuler av leire som ble presset runde i treformer og tørket, eller seinere støpt i bly vanligst Stein ble kanskje brukt i i tidlige versjoner, men kan tenke meg at ujevne steiner ga dårligere presisjon ja. Står litt om det i linkene i hovedinnlegget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...