Jump to content

Spørsmål angående pipe og låsekasse på .338 LM prosjekt.


Grenaderen

Recommended Posts

Trenger litt hjelp anngående valg av låsekasse og pipe til mitt langholdsprosjekt. Har lenge drømt om 338LM (etter å ha prøvd en brittisk AI-versjon sist jeg var i Sandkassen).

Har lest en del og funnet ut at, selv om det finnes mange fine ferdige produkter, så lager jeg en fra scratch :D

 

Spørsmål 1:

Når man ønsker å kjøpe bare "løse" kasser har jeg funnet Hansen sitt 706RT og Rogne våpen leverer et Montana i 338. 706RT koster nesten det dobbelte av Montana-kammeret. Er det dobbelt så bra?

 

Spørsmål 2:

På True-Flite sine sider, http://www.trueflitebarrels.co.nz nevner de at ikke alle kasser er sterke/stive nok til å tåle en lang og tung pipe, så det kan lønne seg å gå ned i profil/flute pipa. Noen som vet øvre begrensning på forskjellige kasser og hva som er mest "solid"?

 

Spørsmål 3:

Lengde på pipe. True-Flite leverer matchpiper helt opp til 34" og siden jeg ikke skal bære rifla lenger enn fra bilen til standplass er vekta ikke et tema, men har det noe for seg? Blir presisjonen mye bedre med 34" enn f.eks 29"?

 

Spørsmål 4:

Har lurkikka litt på andre forum over dammen og sett at en del av langholsdsriggene har montasjer med 35MOA og noen med 40MOA. Hvilke avstander snakker vi om for at dette skal ha noen hensikt? Sikker mye avhengig av optikken også, men som en anntydning?

 

Spørsmål 5: (kanskje det viktigste).

Har sett mange gode eksempler på flotte langholdrifler og andre flotte rifler på forumet her, så sikkert noen som har erfaring. Hvordan forklarer man til sin utkårede av man har planer om å bruke det som tilsvarer et par sydenturer og en spa-dag eller to på et gevær? Når man allerede har et? :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det om prisen kan du forklare med at foreks, kvalitet koster en gang og holder lenge , imotsetning kvantitet koster flere ganger .

 

Og si det mens du foreks har et gavekort på spa opphold "tilfeldig" i nærheten .... 8)

 

Jeg har ikke en Hansen kasse, men det jeg har sett av de så er de veldig bra, men prisen er høy for de, men solide saker det er .

 

Remington sin Police rifle i .338 med AI stokk på er også et rimelig alternativ til AIAw typene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...