Jump to content

Rangs oppgjør mellom tisper


Melvin

Recommended Posts

I hunde gården min står det 2 petit basset griffon vendeen på 5 år og 1 østsibirsk laika på 2.5 år.

Til nå har hundene gått utrolig fint sammen. Delt hundegård og bur uten problemer og knurring.

Litt tendenser til murring rundt matfatet, men ellers utrolig lite bråk.

Men i dag skjedde det. Et rang oppgjør av det harde slaget mellom den ene basseten og laikaen.

Basseten har tydelige merker etter slossing og 2 punkteringer av huden rundt halsen. Laikaen har noen små bitemerker i bjeffehalsbåndet.

Så spørmålet blir. Har de nå satt rangen og er det trygt å la de gå sammen uten tilsyn.

Styrket forholdet basset vs laika er rimelig rått parti til laikaens fordel.

Dette er en rovvilt skarp laika som ikke tenker seg om 2 ganger før den går på grevling.

Meninger begrunnet på erfaringer motta med takk

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg leser det, så hadde det skjedd når du kom.

 

Det betyr vel kanskje at saken er oppe og avgjort.

 

Ingen erfaring med de rasene, men har erfart at tisper kan bli veldig sinna på hverandre når de først blir sinna.

Men når rangen er satt, senker freden seg igjen..

 

Hva med et "kontrollert" oppgjør under overvåking av matfar? Er nesten bedre enn at de gjør opp uten tilsyn, ref punkteringer i halsregion...

Link to comment
Share on other sites

Det skjedde i det kona kom hjem. Plutselig smalt de sammen inne i hundehuset (4m2). Så hun fikk desverre med seg hele opptrinnet. De er nå sammen igjen i hundegården og det virker som freden har senket seg igjen. Spørsmålet man spør seg er jo om det kommer til å vare. Er ikke så lett å få til et kontrollert oppgjør når sjefen er tilstede. For da oppfører de seg som regel som beste venner.

Link to comment
Share on other sites

Som regel så slåss de som bygdefolket gjorde i gamle dager - til en gir seg.

 

Skulle basset`n legge seg ned og overgi seg, så antar jeg at laika`n slutter også.

 

Har det samme fremtidige problemet, med newfoundlandstispe på 55 kg og finsk spets tispe på 6-7 kg, med sistnevnte som mest hissig! Har tenkt endel på det allerede, og har vel kommet frem til at det må bære eller briste hvis oppgjørets time kommer og jeg ikke er hjemme.

 

Har ikke mulighet til å skille de til evig tid, eller være hjemme dagen lang.

 

Vanskelig tema egentlig!

Link to comment
Share on other sites

Tre tisper i min fars hundegård gikk i samlet flokk inn for å jekke ned gamlemor (fjerde tispe)som var etablert som sjef der i gården. Hvis ingen hadde grepet inn ville de ha tatt livet av gamla. Hun kunne etter dette ikke være i gården sammen med de andre tre. De tre var jemthund/laikablandinger, gamla var NEG/lapphundblanding.

 

Har også sett resultatet av tre hunder som startet å sloss i bagasjeromet på en stasjonsvogn, svært blodig afære, den ene av dem var min, den måtte være hjemme fra elgjakt i flere dager pga igjenhovnede øyne og bittskader i nese, bein og ører.

 

Virker som at når tisper sloss er det på livet, hannhunder gjør opp, en gir seg og så er rangen etlabert.

Link to comment
Share on other sites

Det virker nå ikke som problemet nå er at rangen ikke er satt. Bassetten har fått en skikkelig runde med juling og et stk knekt selvtillit.

Hun skygger banen for laikaen og virker ikke til å ha intensjoner om å ta til bake rangen eller yppe til bråk.

Laikaen er ikke hunde aggressiv og byr sjelden opp til dans. Men hvis noen andre hunder prøver seg på henne eller søstrene da hiver hun seg med. Og hun er ikke noe særlig flinkt til å gi seg selv om de andre viser tegn til å underkaste seg. Så utfordringen blir å få henne til å gi seg når de andre underkaster seg. Det virker rett og slett som jaktinstinktet overtar når det smeller. Denne basseten kom inn i gjengen vår for 1.5 år siden og det har gått bra helt til nå. Men nå er det en pågående konflikt. Den ander basseten og laikaen er bestisser. Det samme med en 3 år gammel flatcoat retriver som også er i gården sammen med de.

 

Tror nok det blir til en delt hundegård etter elgjakta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...