Jump to content

Dragunov SVD/SVDS i kongleriket


Schneider

Recommended Posts

Det var noen (importør/forhandler) som vurderte å ta den lange veien gjennom papirmølla for å få SVD/Tigr godkjent til både jakt og konkurranseskyting i Norge for noen år siden, men prosessen var såpass lang og kostbar at de vel ga opp.

 

At våpenet har et fjernt slektskap med AK47, er konstruert i et kommunistdiktatur, har uskiftbare magasiner som tar mer enn 5 skudd og attpåtil har et ondt og militært preg bidro vel til at håpet om å få den godkjent var heller magert... :roll:

Ser et våpen ondt og militært ut spiller det nemlig liten rolle at det aldri har blitt levert med kapasitet for automatisk ild.

 

Personlig tror jeg at den kunne hatt sin berettigelse og funksjon både på bane og på jakt, med en kombinasjon av presisjon og driftssikkerhet som slår de fleste "ut av esken" sivile halvautomater langt nedi tøflene.

Men det blir nok med drømmene. :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tidligere veldig lyst på en Tigr selv, så jeg ringte til POD for å høre hva som var omstendighetene med dette våpenet.

 

Slik ligger det ann, direkte fra POD selv:

 

Tigr er typegodkjent som halvautomatisk rifle i Kongleriket. DN har godkjent den for bruk på jakt (Jeg har sett den skriftlige godkjenningen). Dette var ikke POD fornøyd med, så de nekter/nektet å føre den på listen over halvautomatiske våpen godkjent til jakt, og ingen får/fikk kjøpt en da det var aktuelt.

 

Dette fikk jeg vite fra stedfortrederen til SS i POD ved telefonsamtale ca mai 2009.

Jeg spurte om han var sikker, noe han var. Han sa jeg kunne ringe opp igjen 3 uker senere og høre det samme fra SS selv,

men det gjorde jeg aldri.

Link to comment
Share on other sites

Molot Vepr Er iallefall lovlig.

vepr_super.gif

 

Vepr super 308W med Sporter II stokk, IOR 2,5-10x42/MP-8/IL og demper.

Vepr%20Sporter%204bJPEG.JPG

Bildet er i fra Artemis sine sider.

 

 

Dette er da tre utgaver av Tigr:

Dragunovedit.png

tigr_n.jpg

Det eneste som er forskjell er jo gass-retur røret, og at jernsiktet sitter på løpet på Tigr/dragunov.

 

Pussig at den ene er fyfy, mens den andre er lovlig da de er så like..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...