Jump to content

Måkejakta 2010


fredrik

Recommended Posts

Ser det ikke finnes en tråd for dette, så here we go!

 

Var på min første måkejakt i dag, og det var jo en morsom opplevelse. Var på et fiskebruk hvor det er helt hinnsides masse måker, og skjøt 6 stk. Kunne nok mangedoblet det antallet, men var noe småtteri jeg ville sjekke først.

 

Jeg er egentlig av den oppfatninga at å skyte bare for gøy er litt trist.. Så må liksom ha NOE å si når noen spør hvorfor man skyter måkene. Derfor har jeg i dag kun skutt stormåse og gråmåse. Dette fordi jeg mener det er godt villtstell, da de tar rypeegg og slikt.. Men er det noen her som skyter småmåsen? Jeg kommer personlig ikke til å gjøre det, da jeg må ha en grunn, men..

 

Fikk derimot et lite "problem" med den siste gråmåsen jeg skjøt. Det var den første jeg tok med hagla. Skjøt den på ca. 10 meters hold, omtrent rett opp. Måsen gikk i vannet og var tydelig skadeskutt, virka som kun ene vengen hadde fått seg en smell. Jeg fulgte opp med to kjappe skudd til, men måsen lå på samme viset, rett opp og ned med ene vengen strak ut. VET jeg traff med begge skudda. Disse ble avgitt på ca. 15 meters hold.

 

Da var det bare å løpe bort til rifla, lade den, og sette nådestøtet. Men jeg SKJØNNER ikke hvorfor den ikke tok kveld etter to fulltreffere? Jeg stod på en kai å skjøt, så skjøt i svak vinkel ned mot måsen.

 

Ammo som ble bruk var forøvrig Saga steel 34g. i str. 2.

 

Forklaringen er vel kanskje rett og slett STÅL?? :roll:

 

Kom gjerne med deres erfaringer fra Måkejakta 2010 :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, blir nok noen i morgen og.

 

Er det så enkelt som å kaste ut noe matrester og fisk, og sette seg ned å skyte?

 

Må da være verdens enkleste jakt.. Virka slik i dag i allefall.. Skjøt 6 bare i mellom den andre jakta..

 

Ligger noen måser utti vestfjorden og dupper. Nesten alle de jeg skjøt satt på små skjær, så de fallt rett i sjøen, stein dau..

Link to comment
Share on other sites

Var ute i dag. Ble bare en måke enda jeg hadde med reker og brød...

Grunnen er nok at alle fiskerne "stjeler" oppmerksomheten :|

 

Jaja, snart blir det måkejakt med rifle. Og skal jeg være helt ærlig, er det ikke bare på grunn av viltstell, men mest fordi jeg syntes det er gøy å skyte måker, selv om de havner i søpla (vet de kan spises, men... neeh). Er vel ikke alene om å syntes en måke er gøyere å treffe enn en målskive? Ypperlig trening :)

 

Og: noen som vet om en grunneier jeg kan snakke med om å få jaktet litt med rifle på her i Kristiansandsområdet?

Link to comment
Share on other sites

Du vet den derre.. telefon-saken..? Den man ringer folk med.... :twisted: <- Nå tulla jeg igjen 8)

 

Her i Lofoten er det i allefall ikke kjempevanskelig å få lov.

 

Blir vel litt som med duejakt, ta bilen fatt. Kjør deg en lang tur, kartlegg litt hvor måkene holder hus, gå så på gulesider.no på kartet, finn fram hvem som bor i området, gjerne en gård eller lignende. Ring dem, spør høfflig om de vet hvem som er grunneier der, og si det gjelder jakt på predatorer (eller skadedyr/rovfugler). Dette har jeg gjort noen ganger med stort hell.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men her hvor vi skyter er det vel grønland neste, så det skal gå fint. På godværsdager som i dag så ser vi utrolig langt.

 

Vi skyter forøvrig i veldig skarp vinkel nedover for det meste, så jeg tror kulene stopper omtrent der vi skyter.

 

Lykke til forresten. Tror ikke det blir noe stress å få lov om du bare finner rett folk. Mitt råd er i allefall å bare ringe en bonde å spørre, de har ofte veldig god oversikt over alt slikt. Evt. så kan du ringe kommunen å spørre.

Link to comment
Share on other sites

Ser i predator-tråden at du er igang Vendetta? :)

 

Ble en svartbak på meg i dag. Var på harejakt, men når den sitter så helt vanvittig lagelig til (oppå en strøm/telefon-stolpe) så kan man ikke dy seg. Skjøt faktisk av ene vingen med vanlig helmantel, og måsen datt 7-8 meter rett ned i steinen. Akkurat så dau som den skal være.

 

Brukte denne som åte til kråka, og jaggu funka ikke det som snus. Var kråker der etter bare en times tid, så nå vet jeg hva jeg skal gjøre med de måsene jeg skyter..

Link to comment
Share on other sites

Haha, joda. Det var den måka jeg skrev om litt lengre oppe i tråden :) Skulle hatt fler, men bare vent! :mrgreen:

 

Jeg mistenker at måkene skjønner de dør om de prøver å spise maten jeg legger ut :/ Eller så er det kanskje den signalgule robåten jeg jakter fra. Ikke vet jeg, men når jeg får tatt rifla med ut på måkejakt, da skal det bli andre saker! :D

 

Frister å prøve å ta måker på litt lengre hold enn hva jeg kan ta annet vilt på. Har du prøvd "langholdsjakt" på måke?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg er ikke kvalifisert til noe langholdsjakt.. Har skutt måse på 180-190 meter, men det er det lengste. Dette er det holdet jeg klarer å ha fine samlinger på blinken.

 

Skal jeg skyte noe lengre enn det føler jeg at det må litt trening til, og ikke minst bedre ammunisjon. Har hatt et par bomskudd på 180 meter, og det kunne like gjerne blitt skadeskyting.

 

..Og hvorfor skal vi ta dette i PM? Dette er jo en diskusjon rundt måsejakt..

Link to comment
Share on other sites

Joa, ser den Kjell.. :)

 

Jeg bruker rett og slett Ficcohi 223.. Har enda ikke skadeskutt en eneste en, og alle har hatt utgangshull på størrelsen med en golfball.

 

Men nå som jeg begynner å lade selv blir det 35gr v-max først, og 50gr v-max etterhvert. Har ikke fått fatt i ladedata til 50gr enda, så må vente litt med den :P

 

Du har et veldig godt poeng i dette med vann, og det er litt av grunnen til at jeg og skal bruke v-max. Har og noe for seg om du skyter en måse som sitter litt høyt, en helmantlet kule går rett igjennom og fortsetter videre, mens v-max blir bare mos. (Og selvfølgelig bommer man ikke)

Link to comment
Share on other sites

Skjøt et par i dag og. Oppdaget en fin måte å jakte måker på, som viste seg å være passe effeltiv.

 

Har funnet et sund hvor måkene trekker gjennom hver kveld, etter man har skutt den første måken og denne blir liggende i vannet, "stopper" de fleste andre måker som flyr over for å sjekke hva dette er. Om man da sitter nært de døde måkene med kamuflasje, så får man en drøss med fine skuddmuligheter :)

 

Jeg hadde ikke kammo i dag, så fikk ikke testa det skikkelig, men når jeg gjemte meg så godt jeg kunne fikk jeg masse fine muligheter :)

Link to comment
Share on other sites

Lykke til Oddgeir..

 

La nå noen ryper gå i Nusfjord-traktene.. Nusfjord AS har fredet hele Nusfjord-terrenget, men det hjelper vel lite hvis bø-terrenget tømmes for rype :lol:

 

Skyt heller så masse kråke, måker (stormåse) og ravn at du blir blå i ansiktet :)

 

Lykke til :)

 

 

Vi gikk i fjella i skjelfjord vi. Så vell ca 20 ørn som sirklet rundt oss hele dagen og ødela hele jakta :/ kan ikke forstå at de skal være fredet... Men vi så hvertfall litt fugl og jeg pakka 3stk i sekken.

Plukket en del måse fra verandaen her både i går kveld og i morges.

Så har vertfall bidratt med 11stk :)

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke påstå at måker er lynende intelligent. Skyter du en, så kommer det en drøss for å sjekke hva dette er. Så skyter du bare fler.

 

Dette avhenger av hagle da, nesten ingen som setter seg.

 

Så genialt ut det der Oddgeir! :) Drar til Lofoten en liten tur til i nesteuka, og blir nok noe skyting da :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...