Jump to content

Lanber Gyttorp eller Huglum Eagle?


Phoenix

Recommended Posts

Har nylig lagt inn søknad til politiet om kjøp av 12 kalibers hagle.

De jeg har sett meg ut hos Vaapen Andresen er Lanber Gyttorp og Huglum Eagle. Begge er o/u med 76-kammer. Gyttorpen veier vel rundt 3,3kg mens Huglumen er adskillig lettere med sine 2,7kg. Jeg lurer på om noen har noen gode innspill å komme med angående valget. Jeg heller litt mot Gyttorpen, da jeg har lest rundtomkring (bl.a. på dette forumet) at tyrkiske hagler (Huglum) ikke er så mye å skryte av kvalitetsmessig. Begge koster det samme, 7990,-, og jeg får med futteral, reim og pussesett på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen tyrkere er sikkert ikke allverdens, mens andre er sikkert veldig bra. Du skal huske på at det er mange jegere som er av den eldre garde og som har opplevd dårlige tyrkere, muligens for en god stund siden. Kanskje ikke de beste referansen til dagens tyrkiske hagler? Jeg har selv en classic light, som er tyrker. Fungerer fint for meg. Smeller når den skal. Billig, lett, og med fem utskiftbare choker.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte sjøl en Huglu eagle light på Andresens Vaabenforetning. Godt fornøyd med den hittil, bra vekt, løpvelgern er ikke rekyldrevet så den funker 100% fra første dag, dreper rypa gjør den å :P Eneste som var å si noe på var dårlig behandling av treverket, det trenger litt olje og nettskjæringa trengte litt finpuss på et 1cm x 1cm stykke. MEN, det er en lettvekter til 8000, man får ikke i pose og sekk, for min del satser jeg på å skyte rypa å ikke vise den hvor fin hagla er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye peiling, men jeg trodde at frykten for Tyrkiske hagler var gammel, og at de i dag skal være like gode som noe annet.

 

Har selv Lanber Gyttorp, kjøpte i fjor. Har ikke noe negativt å si om den. Har ikke hørt noe om Huglu Eagle Light.

 

Hvis Huglu også har et "mye-for-pengene-rykte", er disse to sikkert like bra. Jeg ville mye heller lagt vektforskjellen bestemme hvilken hagle du velger.

Vil du ha en lett hagle som er fin på støkkjakt, eller vil du ha en litt tyngre som er fin på skytebana og jakt med hund(hvor du kan i større grad bruke bærereim).

 

Min Lanber passer meg supert da jeg trenger å øve på å skyte. Samboeren min har en lett Sabatti 20 kaliber, og hun klarer ikke skyte mer enn maks én serie da den lette hagla hennes sparker knallhardt i skuldra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...