Jump to content

Drivjakt på hjort


Torquemada

Recommended Posts

Hei!

 

- For noen år siden flyttet jeg til et nytt sted, og var så ekstremt heldig at jeg fikk plass på jaktlaget som jakter i områdene rundt huset mitt. De var i beit for folk, noe som gjorde at tildelt kvote sjelden ble oppfyllt, så jeg var mer enn velkommen.

 

- Jeg har drevelt litt med hjortejakt før jeg flyttet hit, men ikke så veldig mye. Også her jeg jaktet tidligere, så var vi få jegere. Normalt var vi 3-4 stk, men ofte bare 2. Gammelkaren som jeg jaktet mest med her, var en utrolig dyktig jeger. Han har aldri hatt skikkelig fast jobb, men levd mer eller mindre av jakt, fangst og fiske, og ting knyttet til dette. Så han var mer hjemme i skogen en i stua.

 

Problemet mitt som jeg ønkser å lufte og diskutere, er forskjellen i hvordan drivjakta blir gjennomført der jeg lærte først om hjortejakt, og her jeg er nå.

 

Kort fortalt, så synes jeg at drivjaken som jeg er med på nå, går over alt for store områder og varer alt for lenge. Nå i helga var vi 5 jegere, 3 satt på post i en lett v-formasjon ca 300 fra hverandre. Alle satt ved kjente stier som blir mye brukt. De to driverne startet 1.8 kilometer lengre fram, og de brukte over 2 timer før de var fremme ved postene. Området som det jages gjennom har alle typer skog, og en markant åsrygg som går midt etter hele området. Skogen er blanding av gammel furuskog, tett granskog i plantefelt, 10-12 år gamle plantefelt med store juletre som er nesten umulig å ta seg fram i, tett bjørkeskog, og en og annen myr med litt osp.

- I mine øyne så vil det være så godt som umulig for 2 drivere å ha kontroll på et slikt område, og nå tidlig i jakta mens det ennå er løv på trærne , så er det lett for hjorten å gjemme seg, og å komme seg rundt og mellom driverne.

- Synes det er frustrerende å sitte på post og få melding om all hjorten som skvetter ut av kjærr og kratt med det samme driverne starter. Ut over drivet, så blir det færre og færre meldinger om dyr. Driverene krysser mye, og bråker mye med litt smårop og knekking av kvist.

 

Dette er i sterk kontrast til der jeg jaktet før. Her var det kun snakk om å konsentrere seg om små områder av gangen. Gjerne et lite plantefelt på noen få hundre meter. Så satt en eller to på post, mens en mann starter drivet. Var vi heldig, så hadde vi en ekstra driver. Driveren jakter seg framover, og går gjerne tilbake hvis han tror at dyr har kommet seg rundt. Flere ganger var det driver som felte dyr, det har aldri skjedd her hvor jeg jakter nå.

 

Hvis det kommer dyr på post her jeg jakter nå, så er det som regel stor fart på dyrene, og i tett skog så er det vanskelig. Der hvor jeg jaktet tidligere så kom dyrene stort sett rolig, og var gjerne opptatt av det de "kanskje" hadde bak seg.

 

Så hva mener dere andre jegere, lange eller korte driv under hjortejakta?

Link to comment
Share on other sites

KORTE DREV!

 

Det du beskriver at var gjennomført i helgen høres for meg ut som klasseeksempel på at dyrene står igjen i teigen. Når hjorten har kontroll på driveren, som jeg tror de har her, står de i plantefeltet til driveren har gått forbi. Eller de skvetter avgårde og runder og ut gjennom drevrekka. De dyrene som kommer i stor fart på posten er nettopp støkket.

 

Bare kjør mange slike drev så blir de på nabo terrengene glade og fornøyde når hjorten trekker ut fra dere.

 

Den trykkjakten som du har vært med på før er det jeg ville anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, men blir det liten uttelling må man vurdere strategi.

På eget vald er det lange bratte lier (Romsdal) og det blir ofte bare ett eller to drev pr dag,

og da er frustrerende å ikke få frem/opp dyra.Hjorten er både tøff og lur og tørr å stå i ro till driverne går forbi. Jakter en del i nabobygder der terrenget er enklere

og vi har skutt mye hjort på til dels svært korte drev(200-400m). Det er riktig nok mye høyere dyretetthet

der enn på eget vald. Korte drev med bakpost og hund det blir ikke artigere enn det.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Et annet problem med driv som varer et par timer, er at det er lett å bli ukonsentrert i perioder.

 

Det med at dyrene kan bli jaget ut av valdet tror jeg ikke er så stort problem her. Lang og smal dal med bratte berg på begge sider.

 

Jeg får nok bare bruke tiden til hjelp, og håpe at mine meninger også får litt gehør etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de to siste dagene vært ute i skogen sammen med yngstemann på laget. Vi har drevet en kombinasjon av smygjakt, og postering innen for et 4-500 meter langt område. En sitter i ro mens den andre jakter seg stille framover, så bytter vi. Den som har kommet seg lengst frem setter seg ned, mens den bakerste jakter seg sakte framover. Vi har vært i kontakt med dyr langt flere ganger enn det vi normalt sette er ved de lange drivene. Og vi har felt to ungbukker, en hver av dagene. Begge dyrene ble skutt av den som satt i ro bakerst. Dette var helt tydelig dyr som var på vei rundt den som jaktet foran.

 

Da er det i alle fall en til som ser mulighetene med kortere jag i begrensede områder. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...