Jump to content

Valg av Rifle / Kombivåpen?


rrmagne

Recommended Posts

Hei,

 

Tidligere i år tok jeg jegerprøven. Men har ennå ikke fått kjøpt meg våpen.

 

Er veldig i tvil om jeg skal gå for Rifle og hagle eller i første omgang velge et kombi våpen. Kommer til og praktisere både små og storvilt jakt.

 

En annen ting jeg er meget usikker på er valg av kaliber. Har bestemt meg for kaliber 12 på haglle da jeg har skjønt at dette er et ganske

sikkert valg for de aller fleste. men har noen forslag til hvilket kaliber jeg bør velge på rifla?

 

Mvh

 

Roy

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var i din situasjon en gang i forrige århundre så hadde jeg masse sære ideer og oppfatninger, heldigvis var jeg såpass sta og påståelig at jeg holdt på dem og utviklet meg dithen jeg er i dag.

Men det hender at jeg ønsker at jeg hadde startet med et normalkaliber og heller hatt min sære hobby som nettopp hobby. :)

 

For å være helt spesifikk, ærlig og drepende kjedelig...hva har du bruk for?

 

Hagle, i ditt tilfelle en 12/70 eller 12/76, bør være en O&U om du ikke har utviklet en trang til å skyte med SxS.

Pumpe og automathagler har dessverre ikke særlig berettigelse her i landet med de begrensninger som er lagt på magasinkapasitet.

Og før noen begynner å hakke på meg når det gjelder akkurat det punktet så tenker jeg altså på det faktum at man er tvunget til å ha 1 patron i magasinet og 1 patron i kammeret...i mine øyne en sikkerhetsrisiko.

 

Rifle...nesten hvilken som helst boltrifle vil fungere, til ditt bruk ville jeg satset på en brukt (og rimelig) 6,5x55 eller .308.

Ikke særlig spennende, men det fungerer, det er kalibre med moderat rekyl og plenty billig treningsammunisjon å få.

Begge deler viktigere enn fancy utseende og spennede kalibre som koster en formue å skyte med.

Fordelen er at om du kjøpte rifla billig så har du færre invendinger mot å selge den når du får lyst på noe annet i fremtiden, og det får du!

 

Kombi...NEI!

For det første er de sære å ha med å gjøre, de er gjerne dyre i drift da de skal ha noe annet enn .308 og 6,5x55 i kosten.

Jada, du får kombier i de kalibrene også, men det er et lite heldig kompromiss som man bør holde seg unna.

Dessuten sitter man da med 1 skudd av hver sort når man er på jakt...

Vent med kombi til du virkelig føler behovet, om du skulle ble en glødende engasjert revejeger som ligger ute halve vinteren, om du faller for gaupejakt i den grad at du nyter å fryse rævva av deg gjennom lange timer i februar og mars, eller du begynner å jakte rådyr med drivende hund på mer enn normal helgebasis.

 

Jada, jeg har kombi, men jeg er sær og hadde råd til det. :wink:

 

Kort sagt: Bruktmarkedet, enten Handelskammeret her på forumet eller finn.no.

Sjekk hva som finnes der og se gjerne etter en Mauser med kikkertmontasjer i 6,5x55 eller .308, resten av pengene legger du i en kikkert du trives med, og den trenger ikke være 3-12x56 for å duge på jakt, tvert om.

 

Samme gjelder for hagle, finn en du liker og som passer deg best mulig, og husk at du skal ikke gifte deg med den.

 

Resten er trening og etter hvert erfaring, så kan du foreta utvidelser eller utskiftning av våpengarderoben etterhvert.

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

hør på stykkjunkeren.

 

kjøp en kaliber 12 dobbeltløper, xxl har en ny baikal til 2500kr, eller du kan kjøpe brukt.

så kjøper du en rifle i kaliber 6,5x55, .308 eller .30-06(.223 eller .243 kan være aktuelt hvis du ikke skal jakte storvilt)

jaktdepotet har howa til 5000kr, og det finnes masse fint på bruktmarketet til samme prisen

så kjøper du et kikkertsikte til 3000-5000kr

 

da ser regnestykket slik ut:

rifle 5000kr

kikkert 3000kr

hagle 4000kr

totalt 12000kr, omtrent det samme som en ny billig-italiensk kombi, baikal har en billigere.

men jeg vil anbefale på det sterkest, og kjenne på og prøve avtrekk på en, før du kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Enig med teorien bak 20/76 kontra 12/70, men utvalget av prisgunstige bruktvåpen er større i 12 kaliber.

 

Det ultimate kombikaliber i Norge er nok 7x57R, den har ballistikk og prestasjoner på linje med 65x55, relativt lett å få tak i, selges også som helmantel til fugl og trening, billigere enn 7x65R både når det gjelder ammunisjon og våpen.

7x57R er ikke min favoritt sånn rent følelsesmessig, men definitivt det kaliberet jeg ville valgt om jeg bare skulle bruke sunn fornuft. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...