Jump to content

6mm Interbond 85gr?


Sako 30-06

Recommended Posts

Jeg hadde store håp for 85gr SPBT fra Speer (BC på 0.4, juhu) i 6x45-Vixenen til litt større småvilt (les: Stor fugl), men jeg sliter litt med å få den til å gå Godt Nok (for denne børsa er "rådyr på 100m-presisjon" ikke Godt Nok, jeg vil ha "orrfugl på 150m-presisjon"). Foreløpig har jeg prøvd både N130 og N530 og er dårlig motivert for å kjøpe en kilo til med krutt, siden jeg allerede har fire kruttbokser stående. 87gr SP fra Hornady går absolutt Godt Nok, men det hadde vært moro med noe som hadde bedre ytreballistikk. Her en kveld da jeg satt og surfet nettet etter ikkealtfortunge matviltkuler i 6mm, oppdaget jeg 85gr Interbond fra Hornady, med en BC på 0.395. Er det noen som har prøvd den?

 

Og: Er det noen som kunne avse en 15-20 kuler for innledende testing så jeg slapp å kjøpe 100 stk?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har personlig ikke fått superpresisjon på noen av de jaktkulene jeg har prøvd fra speer. Ville heller prøvd den nye 90 gr scirocco kula.

Link to comment
Share on other sites

85gr Interbond er en interessant kule, så jeg sniker meg inn på tråden her...

Jeg har planer om å prøve den i 6mmBRn jeg har under bygging. Er det noen som har prøvd 85gr Interbond og vet hvor lett den ekspanderer? Er spent på om den kanskje blir litt for "solid" i de hastighetene man oppnår i 6mmBR, 6x47 etc.

Det blir vel til at jeg annskaffer en eske etterhvert.. Om det ikke haster voldsomt, kan jeg sikkert avse noen kuler til deg Sako..

Link to comment
Share on other sites

Hei S. Har ikke prøvd interbond kula, og har den heller ikke i hylla, så det følgende blir helt på siden.

Skal jeg dog komme med et inspill, ville jeg kikka på 70grsPBP kula om det er fugl som skal skytes. Om det snakk om blinker av orrfugls størrelse ut til 150m som er aktuelt ville jeg ikke hengt meg så hard opp i BC. Presisjon er viktigere. Finn ut hvor stor avdrift du kan få innen det aktuelle holdet, og med litt synsing kommer du ikke til å ha problemer med å treffe. Har etterhvert skutt endel fugl med denn kula, og må si jeg stort sett er fornøyd. Kula ekspanderer ikke så mye i fugleskrott, men nok til å lage større sårkanal enn en konvensjonell FMJ kule, aberet er selvsagt at man må være j... påpasselig med hva som befinner seg bak. På en annen side har jeg skutt endel fugl med 87grs HPBT også, men utelukkende sjøfugl. Vet ikke om jeg ville brukt denne til hønsefugl da skroget på disse er dypere og smalere enn på gakkgakker, og er dermed større sjans for å røske i fileene.

Kommer alt an på hvor du er i stand til å plassere kula. Greier du skyte litt bak, mellom rygg og føtter er dette det som synes gi best kombinasjon av fall og kjøttødeleggelser, men dette fordrer nesten ekspanderende kule av et slag.

Mulig at interbonden vil ekspandere tregt nok i x45 hastigheter til å kombinere god effekt og lite rufsing, er bare en måte å finne ut det på. Beklager avsporingen, og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg dog komme med et inspill, ville jeg kikka på 70grsPBP kula om det er fugl som skal skytes. Om det snakk om blinker av orrfugls størrelse ut til 150m som er aktuelt ville jeg ikke hengt meg så hard opp i BC. Presisjon er viktigere.

Jupp, men så var det den vindavdrifta, da ;) Sånn nåfortiden har jeg en tommelfingerregel om at hastighet kan være viktig(st) for kulefall, mens BC definitivt har mest å si for vindavdrift 8) Men jeg er helt enig, presisjon er nummer 1, det er derfor jeg har gitt opp Speer-kula. Jeg var forsåvidt klar over Tonheimkula, så jeg må vel få ut finger'n og bestille et dusin eller to for å prøve den hvis du har god erfaring med presisjonen. Hva får du den opp i i BR'en?

 

Mulig at interbonden vil ekspandere tregt nok i x45 hastigheter til å kombinere god effekt og lite rufsing, er bare en måte å finne ut det på. Beklager avsporingen, og lykke til!

Det var liksom derfor jeg lurte på om det var noen som hadde prøvd den, da vettu ;)

 

Det blir vel til at jeg annskaffer en eske etterhvert.. Om det ikke haster voldsomt, kan jeg sikkert avse noen kuler til deg Sako..

Det sier jeg jatakk til. Når du eventuelt får ei eske i hus, kan du jo PM'e meg, så blir vi nok enige om en pris :)

Link to comment
Share on other sites

Sako, er helt enig med deg ang vindavdrift, men om man ikke skal skyte på lenger hold enn 150m går det greit å treffe selv i relativt sterk vind, om målet er på størrelse med en orrfugl så lenge man kan å lese. Hvorfor? treffområdet på en orre eller tilsvarende vil tilsvare 1mil. i horisontalretning, om du er rett på høydemessig, og tuppen sitter med breisia til. Mer enn 1mil. skal det blåse mye for at avdriften er, og dermed har du litt å gå på med å legge treffpunktet 1mil. inn i vinden ift hvor ekstremtreffpunkt ligger på fuglen i vindretning. Med treffområde mener jeg ikke ideelt treffpunkt men det området hvor ved treff fuglen blir liggende.

Selvfølgelig vil vindavdriften bli mindre med høyere BC, men tenk praktisk ift aktuelle avstander.

 

Strekker du avstanden ut over det som er skissert her er situasjonen en annen, og ja, jeg har skutt ganske mye på avstander mellom 200-400m i vind. Min erfaring er at med 6mm 77grs lapua HP i 900m/s er avdriften nokså nøyaktig dobbelt så stor som med 6,5mm 123grs scenar i 860m/s utgangshastighet. dette på 400m.

 

Har ikke sjekka så hardt ift hastighet med PBP kula, har bare ladd den til 900m/s for da er treffpunkt likt med alt annet jeg gidder skyte med. Sånn for enkelhets skyld. Men kunne sikkert gitt den 60-70m/s til.

 

Beklager avsporing..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...