Jump to content

Beagle med såre poter


Desert-Beagle

Recommended Posts

Måtte koble før bikkja kom på fot på selveste premiære dagen i dag pga at ho halta. Problemet er såre poter. Dvs ei sår pote på venstre framlabb. Ho har hatt dette problemet før og har da fått antibiotika og fiskeolje i foret. Bikkja er småfeit, men har likevel for lite av det fettet som er i fiskeolje har dyrlegen sagt før. Regner med jeg får samme beskjed når jeg skal til dyrlegen om en time. Så da ryker iallefall denne helga.

 

Er det noen som har samme problem og råd om fòr og/eller tilsetting for å bli kvitt dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heldigvis ikke det problemet på mine hunder. Men så fort en av de er sårbeinte eller har rifter eller skader bruker jeg sokker.

Det funker som regel veldig bra og bikkjene virker ikke til å ta noe særlig notis av det.

 

 

Kor får ein tak i sokker da? Kan vere Greit og ha i Backup!

Er ikkje potesalve/fett bra for potene og da?

Link to comment
Share on other sites

La poten få tid på seg til å bli helt bra før du slipper igjen.

Det er jeg ikke enig i. Har du satt av helgen for og jakte premiære helgen for så ta en ukes pause. Ville jeg bare jaget med bikkja så lenge den vil selv. Med sokker selvfølgelig. Det hadde jeg gjort med mine hunder.

Link to comment
Share on other sites

At bikkja er småfeit betyr ikke at den har nok av dette fettet du forer ekstra med. At bikkja er feit kommer enten av for mye mat eller for liten mosjon, veldig ofte begge deler. Slank den er mitt råd, men ikke bråslank den, det kommer det ingenting godt ut av. Ta det over tid, type 15-20% mindre mat over lengre tid.

 

Hvordan trimmer du bikkja ellers i året? En hund som brukes mye hele året gjennom sliter sjelden med såre poter etter én dag med jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja den får relativt bra med mosjon skulle jeg mene. De gangene poteproblemene har kommet har vært etter perioder med joggeturer på asfalt strødd med sand. Strsøsanda er i følge veterinæren temmelig kvass for potene. Denne gangen ante jeg uråd da jeg hadde ho med på en 10 km joggetur på grusvei. De siste kilometerne merket jeg at ho helst ville løpe i grøfta/unngå grusen. Kun hvile fram til fredag 10.09 var ikke nok.

Fikk antibiotika, salve og fiskeolje av dyrlegen og onsdag var ho helt fin, selv etter 21 km i skauen målt med Astro.

Link to comment
Share on other sites

Grusvei er fy for hundepoter, er litt forundret at du tar opp problemet når du veit årsaken? Hvis du veit at bikkja sliter med potene smører du forebyggende og jakter med sokker, så enkelt er jo det! enkelte bikkjer har dårlige poter sånn er det bare, du kan fore med både fisk og hval for den saks skyld, problemet blir du ikke kvitt, bedre kan det bli, men den må pleies av deg som eier uansett.

Hender mine bikkjer blir såre, av skarefør ol, da setter jeg på sokker og bikkja jakter som normalt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...