Jump to content

Flodman hagle


Spitfire

Recommended Posts

Noen på forumet som har erfaring med Flodman hagler? Tenker på å skaffe meg en jaktmodell og skulle gjerne hatt litt innspill om funksjons- og bruksegenskaper, kvalitet etc. Og hvordan de er sammenlignet med f eks Perazzier, Berettaer og Blasere i samme prisklasse? Fordeler og ulemper?!

 

Er de fortsatt tidsmessige, eller begynner de å gå litt av moten? Det begynner jo å bli noen år siden de ble lansert, selv om de fortsatt er i produksjon. De som averteres på Finn blir i alle fall fort borte.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har brukbar erfaring med flodman. Har en jakt- og en trapmod som jeg har hatt i mange år. Jakthagla er vel i utgangspunktet laget for skeet skyting. 71 cm løpslenge, og en vekt på ca 3,3 kilo. Begge hagler har innvendige choker. Finnes også eldre modeller med utvendige choker ( stikker litt utenfor pipekanten).

 

Jeg har hatt flere perazzier, berettaer, gamba, mm... Flodman er blitt min favoritt. Flodman har hatt endel sykdommer som dobblering av skudd ( begge skudd går avsamtidig), klikker ( Dette er en smal sak, kun å sette i et par ringer foran fjøra, eller bestille ny fjær. Har også hørt at baikal fjører passer. Har også hørt om skinner som løsner, men sldri hatt problemer med det.

 

Får man tak i en modell som er tatt vare på, og fortsetter å ta vare på den- skal det godt gjøres å finne finere jakthagle enn netopp flodman. Du trenger ikke bekymre deg for rust, for dette ER rustfritt.. Samtidig er det veldig liten rekyll i disse haglene, god balanse, fantastisk avtrekk ( Er så direkte som det kan få blitt) og etter hva jeg vet- verdens laveste låskasse i kal 12- smekkert!

 

Ulemper er visse svakheter som jeg nevnte. I tillegg så er det få børsemakere som kjenner disse haglene i Norge. Deler må bestilles fra Skullman i Sverige. Må hagla sendes dit for reperasjon, kan det fort bli dyrt! Dyre hagler å kjøpe, dyre å reparere!

 

Bare vær litt obs på at det er endel slitne modeller rundt om kring som selges for en relativt billig penge. Styr unna disse! Men for all del, du kan være heldig å få et fint eksemplar for 20 tusen.

 

M.v.h Dag Erik Blakkisrud

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en eldre Flodman (bygget i 1982) som jeg akkurat kjøpte. Svært pen tilstand og lite brukt, men med en følelse av kvalitet og gjenomtenkthet som er ganske unik. Nå har det seg slik at jeg kjenner Rune Flodman litt, har vær hos ham en del ganger og trent, og det var primært pga det jeg ønska meg Flodman hagle. Gubben har viet hele livet sitt til skyting og utvikling av egen skytefilosofi, og så har han konstruert ei hagle som passer til filosofien. Lav kjernelinje pga rekyloptak, balanserte avtrekkere med strikere for kortest mulig tenntid og mest mulig direkte følelse osv. Kjernelinja på en Flodman ou er faktisk lavere en på en normal sideligger! Haglene bærer også preg av en enorm fokus på å få alle detaljene helt riktige:-)

 

Det er svært få personer jeg har møtt ila livet som har inngitt like stor naturlig respekt, og selv om han nå er 85 år driver han fortsatt skyteskole og driver med kolbemåltaking og tilpassing. Anbefaler en tur dit på det sterkeste:-)

 

Lykke til med innkjøp!

 

(Skulle forresten noen snuble over en Flodman kuffert, så er jeg på jakt etter det)

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Flodman haglene, lever fortsatt, etter mye trøbbel og skavanker ifra midten av 80 tallet. Hovedmengden av slike hagler ble solgt i Norge mellom 80- 93, og hadde da en prislapp på 22-rundt 30.000.- nye, som standardmodeller. Produksjonen er fortsatt i gang, hos Scullman i Sverige, men leveres kun på bestillinger, og koster ikke 100.000.- som forespeilet, men har en listepris på fra : 142.000,- Dette er ikke en pris som på noen måter kan forsvares, men er hyggelige våpen og komme over brukt. Dersom man skal ha en nogenlunde sjanse, til og komme over et brukbart eksemplar av rasen Flodman, bør den være fra et senere produksjonstall. Og for og være på den aller sikreste siden, bør den ha høyere nummerering enn FF 0650.

Kommer man derimot over en modell, med høyerer prod. tall, og som ikke bærer preg av altfor hyppige banebesøk(for det er banehagle først og fremst), og med prislapp mellom 22 og 30 store, kan dette være et utrolig hyggelig kjøp. Som tidligere nevnt, god balanse, og et mykt behagelig rekylopptak. Og ikke minst, et vakkert våpen for øyet. Men for guds skyld, vær veldig nøye med og se over våpenet i alle ender og kanter. Det SKAL være strøkent, før det er noe og begi seg ut på, da det er svært få som kan hjelpe deg, dersom noe begynner og fuske. Mine har jeg vert hos Rune Flodman med, men det er ikke lenger like aktuelt, for mannen har begynt og bli voksen, og man kan ikke lenger forvente han`s hjelp. Jeg har også sett enkelte modeller som ikke har nummerlik låskasse og løp, og disse modellene hadde jeg styrt unna, med umiddelbar virkning, da disse mest sannsynlig har fått byttet løpssett fordi det har vert problemer.

Det finnes mye og velge i av jakthagler, og dersom man er interessert i jakthagle til rundt 25 tusen, er det virkelig mye flott og velge i. Brukte Perazzi mx8 med 68-72 cm løp er flotte slitevarger, med nydelige skyteegenskaper. Beretta har flere eldre modeller med høy kvalitet. Og, som man fort kan få billigere enn både Flodman og Perazzi. Dersom man vil øke utlegget, kan en ny Blaser f 3 være et godt valg. Velger man og kjøpe nytt, liker jeg veldig godt Rizzini sine modeller. Aurum som et normalt jaktvåpen. Ellers, så er Rizzini Premiere med 71 cm løp et nydelig skytejern. Lykke til videre med livet`s jakthagle.

Link to comment
Share on other sites

dk- Søk etter flodmankofferter i Sverige. Disse koffertene ble sjelden eller aldrig levert med våpenet i Norge.( Mulig noen som tjente litt ekstra, på og selge elgeskinnskofferter ved siden av )

Har sett flere slike kofferter for salg blandt annet på "blocket". Jeg fant min der, og en utrolig flott en også. Fullstendig ubrukt, og til 1500.- svenske ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...