Jump to content

Ulikt treffpunkt på de to løpene??


meis

Recommended Posts

Helgens hagleskyting på testskiver har avdekket noe merkelig: Med det ene løpet (1/4 trangboring) går 60 % av haglskuren over siktepunktet. Dette er vel OK. Med det andre (3/4 trangboring) går hele haglskuren over!

 

Metode:

Prøvde med ca. 6-7 skudd på hvert løp og resultatet var det samme hver gang. Etter hvert skjøt jeg med anlegg, med samme resultat.

Til slutt satt jeg opp to blinker og fyrte av ett løp mot hver skive uten å montere på nytt. Samme resultat.

 

Våpen:

o/u star baikal, tidlig 80-talls

 

Noen som skjønner hva som skjer? Eller som kan forelå videre tester?

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg påstå at kolben er for høy, evt kinnkontakten noe dårlig, om du konsekvent får skuddbilder som er så høye.

At trangeste løpet ligger noe høyere er naturlig, da det er ment å brukes på noe lengre hold, altså vil ligge på ca samme treffpunkt i forhold til siktelinja når pippipen har fløyet det lille ekstra du normalt bruker fra første til et kontrollert andreskudd. Forskjellen er kanskje noe stor, men det kan ofte tegne seg litt annerledes med andre patroner.

 

Lykke til med videre forskning!

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

 

Noen (i hvert fall informasjonsmateriell fra NJFF) mener det er ideelt at 2/3 av svermen ligger over siktepunktet, og sånn sett er treffpunktet (inkl. kolbehøyde og kinnkontakt) for mitt "første-løp" OK.

 

Det er også klart at haglene detter litt mer mot bakken på lange hold enn på korte hold. Iflg. Newtons lover skal det dreie seg om ca. 1.25 cm fall på 15 meters hold (dersom 0.05 sekunder), og 5 cm fall på 30 meters hold (dersom 0.1 sekunder). Dette tilsier at løpene ikke skal ligge helt paralelt, men jeg synes fremdeles avviket er vel drøyt på min hagle...

Link to comment
Share on other sites

I følge en som skulle ha greie på det, så skal senter av haglsvermen for øvre og nedre løp krysse ved omlag 18-20m. Før det ligger svermen for undre løp bittelitt under og det andre litt over.

Jeg hadde samme problem som deg, og måtte bytte løpene for å få det på stell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...