Jump to content

Hund som spiser sopp...


SSamiK

Recommended Posts

Etter å ha lest denne tråden kom jeg på en uting med min egen hund: viewtopic.php?f=7&t=42331

 

Mus som kanskje er syk er jo en ting...men hva med sopp?

Min strihårs vorsteh er en røver på å spise sopp! Veit ikke om han svelger eller bare biter, eller om han sorterer ut farlig sopp på egenhånd. Alt jeg egentlig veit er at det bekymrer meg.

 

Hvor giftig er diverse sopper for hunder? Vil tro det er som for mennesker, noen er særdeles farlige mens andre kan være direkte velsmakende.

 

Noen som har erfaringer eller velbegrunnede meninger?

Link to comment
Share on other sites

Her fant jeg noen ord skrevet om temaet

 

 

Hei. Jeg har en hund som spiste en sopp jeg i ettertid så vi hadde på plenen (en sort sopp, med grå/brunt "hode") Hunden reagerte med oppkast og besvimte etterhvert. Hunden fikk også litt pusteproblemer, men kom seg etterhvert. Har du noen anelse om hvilken sopp dette kunne være? Kan hunder omkomme av å spise sopp?

Thomas, Oslo

 

Svar:

Mohn Jenssen: Hunder tåler ofte lite av rå sopp.Den "sorte" soppen du hadde i plenen var trolig en gammel sopp, men vanlige "hagesopp" som vanlig pluggsopp, en del risker (under bjørketrær)og for ikke å si brun eller rød fluesopp er svært alvorlig kost for hunder. Jeg kjenner til dødsfall av hunder forårsdaket av disse "lite farlige" soppene. Kontakt veterinær ved mistanke om forgiftning.

 

 

 

Kilde: http://tux1.aftenposten.no/nettprat/jenssen140704/

Link to comment
Share on other sites

hehe.. ja, min eter nok ikke bare sopp kan du tro.. Som jeg nevnte i den musetråden jeg linka til, så spiser han ikke mus, men det er nesten det eneste han ikke spiser. Tok blandt annet drepen på fiskeutstyr for en god slump med penger her i sommer. :x

 

Men det er altså soppen som bekymrer meg... kanskje ikke helt uten grunn ser jeg. :?

Veit han har tygd på en del risker, heldigvis uten å se antydninger til forgifting. Skjønner jeg må være obs på dette fremover. Er jo sinnsvake mengder med sopp!

Link to comment
Share on other sites

Prøver være føre var, men er ikke lett å følge med på alt en ett år gammel SV med ADHD gjør i skogen. :wink:

 

Og som Oddgeir er inne på her; har noen har erfaring på feltet? Kunne vært interessant og vite litt mer om dette, da jeg helt klart er i faresonen for å oppleve en forgiftning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...