Jump to content

Vihtavuori og Lapua Scenar, ladedata


saan

Recommended Posts

Er Vihtavuoris ladedata med Scenar-kuler i utgangspunktet konservative ( slappe ) ? I flere kalibre ligger maksladning for denne kula langt under maksladning for andre matchkuler i samme vektklasse. Jeg erfarer selv at 139gr Scenar ladd i 6,5x55 med N160 krutt, soter fælt såfremt man ikke legger seg opp mot maksladninger iflg. produsentens ladedata.

 

Hva med Vihtavuoris ladedata for 308win: Maksladning for 155gr Scenar og N140: 43,4gr. Maksladning for 167gr Scenar og N140: 44,0gr. De tillater altså mer N140-krutt som maksladning for den tyngste kula :?: Det skurrer litt hos meg.

 

Målet med å duplikere kulebane på trenings- og jaktammo, blir vanskelig å optimalisere når Scenar-kulenes maksladninger ligger så mye som 50 m/s under andre kuler i samme vektklasse, med de vanligste kruttene. Jeg ser de oppnår gode hastigheter med 500-serien. Jeg har derimot sluttet å bruke disse kruttene pga. voldsom munningsflamme. Jeg har hele Normas 200-serie, men her sliter jeg med å finne ladedata for Scenar-kuler. Finnes det noen steder ladedata for kombinasjonen Scenar kuler og Norma krutt ? Fra trygge kilder. Iflølge QuickLoad skal det ikke være farlig å gå noe over Vihtavuoris ladninger. Selv liker jeg derimot ikke overskride produsentens maksladninger. Noe inni meg sier at siden de faktisk har produsert kruttet, vet hva de driver med. Men så lurer man samtidig da: Er de bare veldig forsiktige, og oppgir maksladninger med voldsom sikkerhetsmargin ?

 

Synspunkter ?

 

Jeg er takknemlig for sikre ladedata Scenarkuler/Normakrutt, om det finnes. Spesielt i kaliber 308win i denne omgang, men gjerne i andre kalibre også.

Link to comment
Share on other sites

For å stille spørsmålet på en annen og enklere måte: Er det så stor forskjell på Sierra Match King og Lapua Scenar som ladetabellene til Vihtavuori antyder ? Hvis Scenar-kula virkelig genererer høyere trykk, burde jo utgangshastigheten også være deretter ? Maksladningene til Vihtavuori med Scenar er lave. Maksladningene med Match King er høye. Jeg har hørt at noen bruker samme ladedata på disse to kulene. Hvor trygt er det ?

Link to comment
Share on other sites

Vihtavuoris ladetabeller ligger på nett(internett).

De har internett i USA og, å der er veldig mange 6,5X55 rifler gamle slitne svenske mausere, eller norske krager.

Amerikansk 6,5 ammo er ladd deretter. Så det kan jo være at vihtavuori har lagt seg litt lavt på 6,5X55 dataene sine for å ikke bli saksøkt fra usa....

 

min er faring er at 308win data fra vihtavuori ikke er slappe akkurat.

 

 

Skytterkontoret har vel kansje noe data for scenarkuler og raufosskrutt om jeg ikke husker feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...