Jump to content

Elit og Søderin diopter


høggern

Recommended Posts

hei

slike svenske sikter ble tidligere brukt endel til feltskyting i DFS. men hvilken kulevekt og hastighet stemmer skalaene for?

og hvor mye utgjør et klikk i side på slike sikter? 1 cm?

 

sitter å pønsker på om det hadde vært høvelig til feltskyting. bare skru skalaen på rett avstand, og skyte. slippe å telle knepp......

 

noen som vet ammunisjon skalaene på disse siktene er laget for å stemme for?

Link to comment
Share on other sites

Elitsiktet som står på min M67 er beregnet for 9,3 grams kule og har skala for 770 og 800 m/s.

Er litt usikker på sidekneppene, men mener det er 1 cm. pr. knepp.

oki. men om man bare har den ene skalaen, hvordan vet man om den er for 770 eller 800msek?

Link to comment
Share on other sites

Elitsiktet som står på min M67 er beregnet for 9,3 grams kule og har skala for 770 og 800 m/s.

Er litt usikker på sidekneppene, men mener det er 1 cm. pr. knepp.

oki. men om man bare har den ene skalaen, hvordan vet man om den er for 770 eller 800msek?

Om du ser på skalaen, har den skrå streker mellom nederste og øverste del.

Om du ser f.eks. der 300-metersmerket står, er 800-skalaen der du må skru minst opp for å være overett med den faste streken på siktet og 770-skalaen der du må vri siktet littegrann oppover for å ha skalastreken overett med den faste streken.

Kanskje litt krøkkete forklart, men om du har siktet foran deg, skjønner du tegninga.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
vil da 800msek skalaen stemme noenlunde for 7,62 Nato?

Er nok litt krummere kulebane for den enn 6,5 i samme hastighet.

Jeg ville prøvd med 770 m/s-skalaen.

hm har ikke PCB på denne maskina men natoen rusler ut med over 860msek fra pipa mi. så vet iallefall at den har flatere kulebane enn 770-en med 9 grams kuler på inntil 400m iallefall....

Link to comment
Share on other sites

vil da 800msek skalaen stemme noenlunde for 7,62 Nato?

Er nok litt krummere kulebane for den enn 6,5 i samme hastighet.

Jeg ville prøvd med 770 m/s-skalaen.

hm har ikke PCB på denne maskina men natoen rusler ut med over 860msek fra pipa mi. så vet iallefall at den har flatere kulebane enn 770-en med 9 grams kuler på inntil 400m iallefall....

Du må nok teste uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...