Jump to content

Hvordan hjelpe vekke jakt instinktet?


Martin_O

Recommended Posts

Du skriver ikke noe om alder eller rase, men en ting er sikkert. Bikkja må presenteres for fugl. Gjerne i første omgang på lavland og utsatt tamfugl. Om interessen tennes reiser man til fjells for å finpusse om den normele dressur ellers er på plass. Glem slikt som ro i oppfluk og konsentrer deg heller om å skryte av bikkja om den finner fugl og står. Viktig å felle fugl så raskt som mulig så er det ikke sikkert løpet er kjørt.

Å ta med en slik hund i tett skau, vil jeg ikke anbefale deg før du evt har hatt bikkja til fjells og sett hvordan den takler fugl og situasjoner. Rype er en enkel fugl å hanskes med i forhold til skogsfugl.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt enig med forrige skribent, ta den med til kontrollerte former, gjerne til Sverige (Pelle Agorelius er fenomenal har jeg hørt). Presenter den ihvertfall for fugl og skryt uhemmet av den når den finner dem. Det er langt ifra umulig å lære gamle hunder nye triks, det er bare litt mer jobb :D

 

Men det er ikke alle fuglehunder som har jaktlyst, har sett ett par settere som aldri har vært presentert for fugl, men brukt såpass bra allikevel av de aldri har skjønt vitsen med å jakte. De får jo sine behov tilfredsstilt uansett.

 

Men stikkordene er ihvertfall:

1. Kontrollerte fuglesituasjoner (skogen skal du holde deg langt unna ihvertfall :D )

2. ROS!

3. ros ros

4. ros ros ros

 

Veit ikke hvordan dressuren på denne er, men RIOS bør du ikke bry deg noe om i begynnelsen uansett. Da kan fuglesituasjoner bli så kjedelige at de ikke blir interessante, og jaktlysten vil aldri komme.

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar. Får prøve finne et fjell da:)

 

Kjempe lydig og super dressert hund som lystre den minste kommando. Så hadde vært artig å sett om jeg hadde klart å få ho brukandes på jakt, nesten mest for hennes skyld også. Vet hun ville kommet til å elske det!

 

Var faktisk en tur i skogen forrige uke og gikk å da fløy en stor skogsfugl ut rett over hue på oss ganske mange meter opp da og det brydde ho seg ikke noe særlig om.

En trent hund ville vel kanskje stått på den selv om den var meget høyt oppe og blitt i minste veldig ivrig i det den fløy. Men skal gjøre et god forsøk ihvertfall tenkte jeg å håpe på det beste. Så kan ho være med om ikke annet en for selskapet.

 

Tenkte kanskje ta med en start pistol ut i skogen å smelle litt for å gjøre ho vandt til smell, men det er nok bare dumt det så lenge ho ikke har fugl i sikte da.

 

Om ikke annet så får jeg øvd meg til jeg får neste valp:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...