Jump to content

Riflekaliber til nybegynner


kabar

Recommended Posts

Jeg skal sende inn min første våpensøknad nå, på en hagle og en salongrifle. Jeg tenkte da og sende med en for rifle og, i tilfelle jeg vil kjøpe meg det i løpet av det første året. Da spare jeg litt gebyrer. Men lurer derfor på hva slags kaliber jeg bure velge. Jeg er helt fersk, tok jegerprøven i går. Vil ha et kaliber som kan brukes på det meste, for jeg vet ikke helt hva riflen kommer til å bli brukt mest på ennå.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært diskutert veldig mange ganger og det finnes svært mye god litteratur her på forumet, se eksempelvis her:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=28999

 

 

Mitt forslag er at du leverer inn tre søknader, en på 30.06, en på 308 og en på 6,5x55 og kjøper en av disse når du finner et våpen som virker ok. Det gjorde ihvertfall jeg. Hvilket kaliber av disse tre spiller mindre rolle

Link to comment
Share on other sites

Blir det ikke mye å levere inn 5 søknader samtidig da? Kan de velge å avslå noen av de fordi de ikke ser poenget med så mange våpen med en gang. Jeg tror jeg søker etter en 308. Jeg har lyst på en Remington 700, og den finnes vel ihvertfall i .308

Link to comment
Share on other sites

Det koster ikke noe ekstra å sende inn søknad på 6,5x55, 308win, 30-06.

Du kan ha de liggende i 6 mnd, og så søke gebyrfritt på forlengelse 6 mnd til, totalt 12 mnd.

Da har du god tid å finne hvilke våpen du vil kjøpe, samt hvis det "plutselig" dukker opp noe gode tilbud hos forhandlere eller brukt.

 

Send inn søknad på som sagt 6,5x55, 308 win, og 30-06.

 

Kjekt å ha liggende, du kan jo vinne i lotto :wink:

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha de liggende i 6 mnd, og så søke gebyrfritt på forlengelse 6 mnd til, totalt 12 mnd.

 

Dette er faktisk endret i forskriften av 2009. Du kan ha de liggende i 12 mnd for så å forlenge i 6.

 

Ervervstillatelsen er gyldig i tolv måneder. Gyldighetstiden kan etter søknad forlenges med seks måneder. Forlengelse av gyldighetstiden gis ved påtegning på ervervstillatelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...