Jump to content

Treffpunkt skjevt ift løpsaksen- årsak?


Vargen

Recommended Posts

Jeg har ei bøylerifle som jeg har hatt litt ymse presisjonsproblemer med, men nå har jeg funnet en ladning som går brukbart så lenge jeg gjør jobben riktig med avtrekk og rekylopptak.

 

Det snodige er at andre ladninger har radikalt forandret treffpunkt; fabrikkammo gir fullstendig skivebom mens hjemmeladningene mine samler innenfor 9'er (med jernsikter og hane med laang slagtid er jeg fornøyd med 9'er). Videre så må siktene justeres vanvittig langt ut til siden for å treffe, jeg slapp opp for høyre justering på baksiktet og måtte flytte forsiktet en halv cm til venstre. Jeg kan se at løpet peker en halvmeter til høyre for skiva når jeg er innskutt i senter!

 

Rifla er i kaliber .45-70 og har veldig tynt gods i pipa, det er en "Extra lightweight" Winchester 1886 Takedown. At pipa ikke er frittliggende hjelper neppe på, forskjeftet på slike bøylerifler er jo festet til pipa. Takedown-innfestingen av pipa er vel heller ikke like stiv som hele gjenger, selv om jeg har justert ut all slakk vha justeringsskruene som er skjult under forskjeftet.

 

Min teori er at pipa er ekstra utsatt for svingninger pga tynt gods kombinert med hard rekyl, men normalt skulle vel dette hovedsakelig gitt utslag i høyde? Hva kan forårsake at rifla nesten skyter i vinkel, med synlig sideveis avvik mellom løpsakse og kulebane? Jeg er nokså sikker på at jeg ikke kanter, ikke mye i alle fall. Kan kroningen være skjev, vil det i så fall gi likt sideveis utslag fra skudd til skudd? Eller må det være skjevhet mellom støtbunn og løpsakse, slik at det oppstår sideveis pipesvingninger? Alle teorier mottas med takk, jeg begynner å få grå hår av denne børsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ligger ikke løpet på bøylerifler lagret opp i diverse bånd? Ser man på Valmet 412/Tikka 512/ Finnclassic så blir nettopp opplagring av pipe brukt til å regulere treffpunktet; fremre opplagring for sidejustering og midtre opplagring høydejustering. Dette kan bety at om en pipe legges i press en eller annen vei, f.eks ved et løpsbånd eller magasinfeste på en bøylerifle så vil det kunne påvirke treffpunkt. Det kan muligens forsterke forskjeller i treffpunkt mellom ladninger som har forskjellig ballistikk.

Ellers ble det tidligere sagt at enkelte rimelige dobbeltløp rifler ble regulert ved å gjøre kroningen på munningen skjev slik at kulen ble dyttet i ønsket retning ved at kruttgassene virket skjevt på kulebasen når kulen slapp litt før der kroningen var dypest kuttet.Jeg har ikke sett eksempler på dette selv, så jeg vet ikke om det medfører riktighet, men det virker som en plausibel påstand.

Link to comment
Share on other sites

Vel, dette er en takedown-versjon med kort magasinrør. Dermed er det bare ett festepunkt foran, der forskjeftet er festet til løpet. Dette er gjort med et svalehale-spor som burde være fritt til å forskyve seg i sideretning, det er ingen ting der som kan presses til høyre eller venstre. Men forskjeftet og forsåvidt også forskjefte-tuppen i stål ligger jo inntil pipa. Muligens er hele greia så fleksibelt at jeg presser pipa skjev når jeg holder i forskjeftet? Synes ikke jeg bruker så mye kraft, og treffpunktet stemmer også i benk med forskjeftet lagt løst nedpå en støtte.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det blir egentlig vanskelig å mene noe om hva som skjer siden jeg ikke har anledning til å se våpenet i bruk. Det kan imidlertid høres ut som om dette våpenet er "ustabilt" i oppbygging. Med det mener jeg at forbindelse mellom enkeltdelene som løp, låskasse og forskjefte ikke er så dønn solide som på en "vanlig" boltrifle. Det kan være at teorien din om svingninger i løpet har noe for seg. Jeg tror i tillegg at rekylen som oppstår mens kula enda er i løpet gir forskjellig bevegelse mellom delene i våpenet med forskjellige ladninger slik at treffpunktet endrer seg slik du beskriver.

Motstykket til dette våpenet kan være en benchrest rifle med tykt, kort sylindrisk løp skrudd inn i en stiv låskasse med langt gjengeparti som er limt fast i stokken. Skyter vår imaginære benchrest rifle korte presise 6mm kuler i moderate hastigheter, så forventer vi ikke særlige treffpunktendringer mellom forskjellige ladninger. Meningen med å beskrive en slik benchrest rifle er å vise et system med motsatte egenskaper til din bøylerifle og dermed hvordan effekten av bøyleriflas konstruksjon kan medføre de resultatene du får.

Jeg påstår ikke her at jeg har svaret på spørsmålene dine, men jeg spekulerer litt i mulige årsaksammenhenger.

Som for brukere av dobbeltrifler og kombivåpen gjelder det vel "bare" å finne en god ladning som fungerer og gir stabilt treffpunkt og så holde seg til den.

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...