Jump to content

Kuler satt helt rett, finnes beregninger?


Nissen

Recommended Posts

Dette amerikanerene gjerne kaller run-out, altså hvor "skakk" er kula satt i patronen. Finnes det noen beregninger på hvor mye dette vil ha å si? Vi kan jo gå ut ifra at hylsa i seg selv er perfekt i form av at dienen gjør jobben sin, men en perfekt seater virker å være verre å få til å fungere.

 

Det virker å være en gjengs oppfatning også at ei "skakk" kule forblir tilsvarende skakk gjennom løpet, men jeg er ute etter om det finnes noe litteratur og/eller beregninger rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Tror det har mindre å si om det er kula som er satt skjevt i halsen eller om halsen er skjev og medfører skjev kule. Om kula går skjevt inn i bommene blir den skjevt gravert og vil få usentrert akse.

Jeg slet ei tid med reddingdiene mine. Sizedien hadde skjev stang og det var ikke nok å løsne settmuttra. I tillegg er det en liten skjevhet i kulesetterdia. Noen ganger motvirket disse hverandre og andre ganger ble det skikkelig kast. Lett synlig når jeg rulla dem på et speil. Sorterte patronene etter "ubetydelig" og "mye" kast, og fikk testet forskjellene. På 100m hadde jeg fra 5-20mm spredning på en god dag med de rette, men jeg med de skjeve fikk samlinger (eller mangel av sådan) på 25-60mm. Dårlige dager arkiveres på en annen harddisk. :lol:

Ting ble MYE bedre når jeg skaffa meg en Lee Collet die; men det hender at kuleisetteren føkker opp ei og anna rett hylse.

Havesyken sier at jeg må kjøpe ei seaterdie med flytende kammer og micrometerskrue :mrgreen: men så lenge skytteren ikke gjør jobben blir det vel som å sminke en gris...

Link to comment
Share on other sites

Er med på den, men tenkte nå i forhold til at man antar at f.eks. hylsa er helt rett. (Jeg VET at min er detn jeg har målt). Og kulene settes forholdsvis rett i også, dvs. som regel under 5/1000'' avvik. Men hvor stor blir forskjellen til 10/1000''? Eller til 3/1000'' for den sakens skyld. Har det noen å si, og kan vi beregne noe her overhodet?

 

Det finnes en del empiri der ute, dog er denne av noe bekymringsfull karakter. De berømte Houston Warehouse shooters testet jo dette, og var av den formening at alt under 5/1000'' var mer en gangbart, og det var i deres termen. Dog har det kommer en del info i etterkant rundt deres forsøk at alt kanskje ikke var 100% korrekt gjengitt - ikke vet jeg. Dessuten, innendørs i et varehus kontra ute i felt er ikke 100% samenlignnbart det heller.

 

Så - noen balistikklitteratur der ute som omhandler dette, eller deler av det? Det meste er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...