Jump to content

Mateproblemer på Benelli mp95e


sorander

Recommended Posts

Har hatt en benelli mp95e i snart 2 år nå, jeg sliter med å få den til å veksle ordentlig.

Dette er et problem jeg har hatt mer eller mindre siden jeg kjøpte pistolen (pent brukt fra danmark).

Det som skjer som oftest er at patronen "krasjer" i toppen av løpsåpningen og blir stående kilt mellom løpsåpning og magasin, det hender også at patronen ikke blir "dyttet" helt inn av sluttstykket og jeg får klikk (når tennstempelet slår, dytter den bare patronen lenger inn i kammeret). Og en sjelden gang vil ikke våpenet kvitte seg med tomhylsa, den blir stående igjen i kammer eller jeg får en stovepipe.

 

Ting jeg har gjort for å prøve å få bukt med problemet er:

Puss av våpen (selvfølgelig), og bronsjebørste etc. i løp/kammer.

Demontering og grundig puss av begge magasiner, samt stramming av fjær i magasin.

Skiftet rekylfjær.

 

Har liksom gått tom for ideer for å få denna j**** pistolen til å funksjonere. Er "litt" irriterende å ikke kunne gå ei feltløype uten å miste 2 eller fler poeng på grunn av verktøyet. Er det noen som har noen råd eller tips til å få denne pistolen til å oppføre seg?

Link to comment
Share on other sites

Prøv å polere materampa med autosol mellom hver skyting, det gjorde underverker på en .22 jeg sleit med. Tar maks 30 sekunder. Det kan se ut som kula kan prelle av på materampa om den ikke er glatt nok. Det finnes sikkert mer elegante og avanserte løsninger, men dette er verd et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Poler materampen

Prøv med et annet magasin

Bytt til en kule som mater bedre

 

Er ekstraktoren for hard?

Min Kimber 1911 hadde en litt for hard ekstraktor, noe som førte til noen få feil med matingen. Etter å ha justert den litt glipper den nå fint over patronen i det den kammrer. Det løste problemet (3 feil på 1500 skudd).

Link to comment
Share on other sites

Du har nok et trangt kammer i pistolen din, vi hadde en i klubben som slet med dette i 2-3 år og polerte og pussa... uten at det hjalp (den var og kjøpt pent brukt fra Dannmark)

Få brotsja opp kammeret og den vil nok fungere som den skal :D

Link to comment
Share on other sites

Prøv å polere materampa med autosol mellom hver skyting, det gjorde underverker på en .22 jeg sleit med. Tar maks 30 sekunder. Det kan se ut som kula kan prelle av på materampa om den ikke er glatt nok. Det finnes sikkert mer elegante og avanserte løsninger, men dette er verd et forsøk.

 

Den har ikke materampe, går direkte fra magasinet inn i kammeret.

 

Du har nok et trangt kammer i pistolen din, vi hadde en i klubben som slet med dette i 2-3 år og polerte og pussa... uten at det hjalp (den var og kjøpt pent brukt fra Dannmark)

Få brotsja opp kammeret og den vil nok fungere som den skal :D

 

Hvordan får jeg brotsja opp kammeret? er det noe man kan gjøre selv, eller må det en kompetent våpensmed til?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke høre med Våpensport, http://www.vaapensport.com/ er jo de som er Norsk importør. Trenger vel ikke si at det er import fra DK. Jeg har "stadig" hørt om mateproblem på Benelli ("Benelli vinken" er vel et begrep) vil ikke være uventet om de kan forklare hvordan du fikser pistolen, evt om de kan ta seg av den (sikkert, men prisen...)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke høre med Våpensport, http://www.vaapensport.com/ er jo de som er Norsk importør. Trenger vel ikke si at det er import fra DK. Jeg har "stadig" hørt om mateproblem på Benelli ("Benelli vinken" er vel et begrep) vil ikke være uventet om de kan forklare hvordan du fikser pistolen, evt om de kan ta seg av den (sikkert, men prisen...)

 

Ok, da ringer jeg våpensport i morgen og hører om de har noen gode råd, evt. om de vil fikse den :)

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert prøvd det ut men jeg kommer med min erfaring likevel...

 

Jeg hadde en mp90s for en stund siden, opplevde også mateproblemer. Jeg fant etterhvert ut at den var ekstremt kresen på ammoen, cci standard ble løsningen for min del.

 

så hvis du ikke har gjort det ennå så prøv ut forskjellige typer ammo som er å få tak i der du bor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med flere benellier med problemer.

 

Det at skuddet ikke mater inn kan ha en sammenheng med at magasinet slipper skuddet for tidlig. Du kan prøve å bøye litt på leppene i magasinet.

 

Hvis den ikke kvitter seg med hylsene så er det mest sannsynlig utdrageren din som er for trang. Ta av utdrageren å fil av en par tidels millimeter slik at kloa som huker over patronen blir rommere.

Det er lurt å file å prøve flere ganger så du slipper å kjøpe ny utdrager. Jeg har gjort dette på 3 stk. Benelli å da har de ikke mere problemer enn feks Pardini.

 

Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Dunker du magasinet i hånden før du tar ladning? Min erfaring tilsier at det er sikreste måten å få stukket patronen i overkanten av løpet. Når man dunker magasinet i hånden så reiser patronene seg i magasinet og får feil vinkel. Ta heller å dra ”knappen” på magasinet ned et par ganger slik at patronen legger seg riktig.

 

Jeg har gjort som kimo anbefaler med utdrageren, og har siden ikke hatt problemer med den.

 

Børsemakeren min anbefalte også å sjekke om kammeret var trangt, da dette noen ganger er et problem med div .22lr pistoler, men det var ok.

 

Min MP90E ser nå ut til å være alt-spisende nå, jeg har testet med mye forskjellig og ikke fått problemer. Jeg skyter vanligvis konkurranse med en gammel lot med CCI standard, og trener med Odin ammo uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Ok har nå vært i kontakt med våpensport, de sa at magasinet var den mest sannsynlige synderen her.

Skal prøve en kompis sitt magasin i mitt våpen (hans pistol tar det meste).

 

I forhold til testing av ammo, så bruker jeg til daglig cci standard. Har også prøvd winchester super x (ca. samme feilfaktor som cci std.), og federal champion (fikk mateproblemer på 2. skuddet nesten hver gang).

 

Hver gang jeg lader et magasin drar jeg "knappen" ned for å sikre at patronene ligger riktig, dunker ikke magasinet.

 

Har forsiktig pusset bittelitt i kammeret med 1200 pussepapir rundt pussestanga, så jeg får se om ikke en av disse løsningene hjelper.

 

Liker jo veldig godt å skyte med pistolen, og karl nill skjeftet passer meg meget bra så jeg vil ikke måtte kvitte meg med den.

(i tillegg vil jeg heller bruke penger på nyervervelser :D )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...