Jump to content

Kikkertsikte for raske skudd på drivjakt.


virrevapp

Recommended Posts

Har akkurat handla en Zeiss Classic 1,5-6x42, som skal stå på en Howa 1500 (6.5x55), hovedsaklig for drivjakt og postering med hund, etter rådyr, hjort og elg i tette sørlandsskoger.

 

Har analysert fram og tilbake, og er fortsatt i sterk tvil, om jeg burde benytte bytteretten, til en Zeiss Classic 1,1-4x24 ??

 

Argumentet for å bytte til en 1,1-4x24, er først og fremst det store synsfeltet på korte hold.

 

Samtidig er jeg usikker på hvor lyssterkt et Zeiss-sikte med 24 mm objektivåpning er, i gråværsdager, og når dyra kommer i skyggekanten av trær, på 100 meter + ??

 

Har både skumringsikter og aimpoint, og egentlig ikke funnet noen av dem i orden til nevnte bruk.

Er altså kun ute etter etter å rangere disse to Zeiss-siktene mot hverandre.

 

 

Erfaringer og anbefalinger mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Beste svaret jeg kan gi deg er på bytte til en Varipoint/Flashdor/Unipoint/Z6 i 1,5-6x42 eller 1,7-10x42. Alt synsfeltet i hele verden i tillegg til fordelene både en Docter/Aimpoint og 42mm objektiv kan fremvise.

 

Jeg hadde en gang 1,1-4x24 på ei grovrifle men den ble aldri brukt da 24mm objektivet var for kleint når det var annet enn høylys dag. Var fort gjort kl 3 i slutten av rådyr og hjortesesongen at lyset var på kanten dårlig

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en gang 1,1-4x24 på ei grovrifle men den ble aldri brukt da 24mm objektivet var for kleint når det var annet enn høylys dag.
Dette er det værste sprøytet jeg har hørt på lenge. 24mm objektiv er tilstrekkelig for forstørrelsene 1-4 under alle lysforhold. (men blir litt lite til 6x i skumring).

 

Eneste grunnen til at en varipoint 1,1-4x24 ikke egner seg i skumring, er at man savner mer forstørrelse, ikke mer lys.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...