Jump to content

Haglelading-Noe for enhver?


Oddgeir

Recommended Posts

Hei.

 

Ser ikke ut til at det blir riflelading på meg med det første, blir litt i dyreste laget.

 

Men så jakter jeg mest med hagle og tenker det kunne vært lurt å starte produksjonen selv.

 

Lurer litt på hvor mye man sparer på å lade selv. Noen som har eksempler.

 

Hva trenger man av utstyr?

Jeg kommer ikke til å trenge noen presse som pøse ut flere hundre skudd i timen, men en enkel presse som funker.

Kan man bruke helt vanlige lerduepatroner til omlading og hvor mange ganger kan man lade dem om igjenn?

Kjøper dere nye hylser?

Tenker å lade til gås, hare og rypejakt muligens også due.

Så hender det jo at man er over grensen å jakter i sverige, kan man lade blypatroner å ta med da?

Leste gjennom det lille hagleladerkurset som ligger her på forumet.

 

Trenger man en kronograf?

 

 

 

Alt av info og linker settes pris på:)

Vil gjerne holde det så billig som mulig, men brukbart.

Link to comment
Share on other sites

Så hender det jo at man er over grensen å jakter i sverige, kan man lade blypatroner å ta med da?

 

Blypatroner må du nok kjøpe i Sverige for bruk der og la resten være igjen der borte når du reiser hjem igjen. Lade blypatroner selv og ta de med til Sverige/hjem igjen bryter med §3 ang produksjon,eksport og import i

denne forskriften:http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/ltavd1/filer/sf-20011220-1589.html&emne=blyhagl*&

Link to comment
Share on other sites

Det virker ikke som markupen ( butikk "overskuddet" ) på butikk haglepateroner er så mye som ved butikk riflepatroner.

 

Det som stort sett koster er materialet du bruker ( bismuth, bly, stål, tungsten, TSS etc).

 

Det du derimot kan få er kvalitet på haglepatronene.

 

Du trenger ikke kronograf, men skal du lade rifle seinere så kan du like godt kjøpe en.

Jeg ville kjøpt en digital vekt som går over 40gram slik at du kan kontrollere både hagl, krutt og eventuelt vekt på riflekuler når den tid kommer.

Kan glatt anbefale en MEC600jr. Mange som klager over Lee Load-All pressa med plastic fantastic, men ser lite klag på 600jr.

 

Genialt enkel presse som bare virker. Jeg ser det ligger mange fra før 1985 på nettet, det må jo sees på som ett kvalitetsstempel.

Jeg ser at de legger ved stort sett 3 powder bushings.

Gjør deg selv en tjeneste og kjøp ett lite assortert utvalg. Jeg har ikke gjort dette foreløpig og angrer.

 

Du må kjøpe wads, krutt, hylser, og materiale.

 

Bly er billig i USA, Bishmuth ikke så mye. Jetcarrier er nok din venn i så måte.

 

Jeg vil tippe at du kommer igang med alt for rundt 5000 kroner inklusiv frakt etc når det står på bordet ditt.

 

 

Jeg regner ca per 32g patron :

 

1kr krutt

70øre hette

1 kr hylse

20øre mellomlading

4kroner metall

 

tungsten, bismuth etc blir mye mye dyrere per metall.

Link to comment
Share on other sites

G.Larson- takk for klarhet i den saken om bly ammo over grensen.

 

Må nesten spørre om hva en "Powder Bushing" er for noe da?

 

Tenker mest på å evnt kjøpe lee pressa. Men trenger man noe mer til den da, eller følger alt med den når man kjøper fra midway for eksempel?

 

Vil det lønne seg å bestille presse, hylser, wads, hagl og alt sammen i en samlet pakke fra USA ? Ser det er ganske billig for ladepresser der.

 

 

Audible -Du sier man må kjøpe hylser altså? Går det ikke an å bruke hylser som er skutt fra før?

Tenker på å ta vare på hylsene fra jaktammoen min og leirdueskudd?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vet hvilke type hylsene er og finner en ladning til disse trenger du ikke kjøpe. Jeg kjøpte for letthets skyld.

 

Ang å kjøpe fra USA. Ikke kjøp wads og hylser med mindre det er gratis levering.

Frakt som JetCarrier tar relativt mye betalt for volum, ikke tyngde om du bruker sjøfrakt.

Midway er helt ok for hylser og wads. Krutt kan du bruke N-3xx serien fra V.

 

Jeg fikk det litt billigere med å kjøpe det fra usa. Bly er vesentlig billigere å kjøpe derfra.

 

Powder bushing er ett volummål for krutt. Slik som Lee Dipper etc. Du får med 3 stykker om du kjøper en mec 600jr. 29-30-32 tror jeg, mulig det er valgfritt.

 

Ved å kjøpe en pakke med Mec får du alt med som skal til.

Kruttvekt må du kjøpe utenom da.

Link to comment
Share on other sites

Lee blir klart det billigste alternativet uansett.

Jeg har Mec, det kjøpte jeg pga tilbakemeldinger rundt omkring i verden på forums etc. Og jeg angrer ikke. Hatt absolutt null problemer.

 

Slike er greie å ha.

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1235637219

 

Let litt rundt på forumet her så finner du endel linker.

Shotgunworld, unlimitedammo.fi er vel fine plasser å starte.

 

Du kommer til å finne masse ladninger med amerikansk haglekrutt. www.hjemmelading.no skal få det inn som eneste importør i Norge snart.

N-3xx serien er som nevnt ett greit alternativ. Men mange vet mere om dette enn meg.

 

Lykke til :) Morro hobby!

Link to comment
Share on other sites

Har bestillt en DIIIIIGER kartong med hylser (1000+) ink presse med en haug med utstyr osv med sjøfrakt og da ble det faktisk ikke ille. Fikk frakt på hele moroa for godt under 1000lappen. Så går man sammen noen stykker å bestiller engangsskutte hylser, presser, wads og alt man trenger så blir det mer enn levelig, men om du bare skal kjøpe 100 hylser så blir det dyrt ;)

Komponentene og presse er mye billigere i usa.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en "ny" med 600jr på E-bay for 100$ med frakt og mva så kom den på ca 1000,-

 

Hylser ble kjøpt fra http://www.precisionreloading.com/ spleisa med tre kamerater så frakt ble liten ca 50,- kr innad i usa pr mann. Ca 1000 hylser pluss noe annent stæsj

 

kjøpte ITX(hagl, 10 kg tror jeg d var) pluss div annent stæsj fra http://www.ballisticproducts.com/ innenlandsfrakt i usa ble og der ca 50,- kr pr mann.

 

Var heldig og fikk timet alle pakkene likt med sjøfrakt fra jetcarrier, så frakten over til norge og ble grei.. tror vi kom ut med ca 200,- pr mann i frakt med båt og innenlands i norge. Var dog ca 30 kg til sammen de to pakkene.

 

Venter nå bare på at hjemmelading.no skal få inn krutt... Har bestillt en del der..

 

mvh

kolbein

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve på det samme jaeg da.

Bruker vell bare Jetcarrier og velger sjøfrakt?

 

Hvordan var det med us størrelse på hagl US 6 er lik Norsk 5?

 

Jeg trenger altså bare Lee settet, wads (hvilke funker her?), hylser (er det 3" som er 76mm?) og hagl. Dette skulle vell dekke behovet? Det er jo mange forskjellige powder bushings og shot bushings som følger med den.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken wad som funker finner du her:http://www.hjemmelading.no/produkter/1216215238/1221482343

Og det er helt riktig at 3"=76mm

 

Edit: Bare husk at på Lee settet må du flytte wad guiden til øverste stilling (tar ut skruen på baksiden og setter den i nederste hull) før du skal lade 76mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...