Jump to content

Ombygging til sidemontert kikkert....


Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er en av de noe uvanlige som har venstre øye som lederøye selv om jeg er høyrehendt.

Ble knallfornøyd den gang da jeg ble overført til Heimevernet og fikk labben i en KV59 med sidemontert kikkert.

Plutselig falt alt på plass... :)

 

Nå er jeg inne på tanken å bygge min gamle HV Mauser om til jaktvåpen og ønsker naturlig nok en lignende løsning.

Er det noen som kjenner til noen som kan hjelpe med dette?

Link to comment
Share on other sites

Snakk med Viken Børsemakerverksted. De holder til i Bagn i Valdres og er dyktige på slikt. Sikkert mange andre børsemakerverksteder også, som kan dette.

 

Da min far fikk problemer med synet på høyre øye, monterte en kompis av meg EAW sidemontasje på rifla til gubben. Ved bare å snu "bøylene" fikk han muligheten til å sikte med venstre øye, samtidig som han kunne ta av og sette på kikkertsiktet uten treffpunktendring. Kunne også beholde originalbasene på slik at man slapp å somle bort de om de skulle være til nytte en annen gang. Den bakre måtte files litt i forkant venstre side, men det var nok gods igjen til at ringene låste rett. Bildene er tatt mange år etterpå for å vise hvordan det en gang var.

 

Resultatet ble slik.

Boret i venstre veggen på kassa og monterte basen, sett fra siden.

Både på dette bildet og neste ser du stopperbolten som gjør at kikkerten settes likt hver gang.

krico-sidemontasje-04.jpg

 

Her ser du montasjen bakfra.

krico-sidemontasje-03.jpg

 

Med ringene på.

krico-sidemontasje-02.jpg

 

Fra siden. Som du ser er det to hendler som løser ut ringene. Fikk aldri treffpunkt forandring med dette.

krico-sidemontasje-01.jpg

 

Håper dette var til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Hei!!

Jeg har en slik montasje liggende som jeg ikke har bruk for.

Den kommer fra en KV59, og bygger stygghøyt :shock:

Kan nok avhende den, og prisen blir vi sikkert enige om :wink:

 

Kanskje greit å ta detaljer om en evt. transaksjon på PM, slik at vi ikke bryter med reglene på forumet :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på denne tåden hvis trådstarter tillater.

 

Har fått tak i en Hertel & Reuss kikkert for Kongsberg M59, som jeg har tenkt å sette på en HV mauser, og samtdig bytte til en original 7.92mm pipe. Ja, jeg vet det blir en bastard, har en til som er litt penere, så for min skyld er det greitt.

Spørsmål; må evenuelt låskassringen dreies ned for monteringsskinna, til samme dimensjon som på M59?

 

P.S. Mangler forøvrig monteringsskinna, så hvis noen......

 

dsc00096ax4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke at kikkerten skal komme altfor høyt. Det er grunnen til at jeg ønsker en sidemontasje (med skinne til innfelling i kolben slik som KV59 hadde.

Håpet kanskje at det var noen som hadde bygget om sin gamle med ny stokk og hadde hele oppsettet tilgjengelig... :)

Link to comment
Share on other sites

Er helt ny på forumet og en ganske fersk jeger og har akkurat samme problemet som deg med tanke på ledeøyet.

 

Jeg har enda ikke fått forsøkt meg på noe annet enn haglejakt, men jeg har en helt original HV-mauser som kunne trenge en kikkert til rådyra. Har kikket litt rundt forbi og kom over denne løsningen her:

 

24.jpg

26.jpg

 

http://www.surplusrifle.com/reviews2006/newspinonthings/index.asp

 

Dette er noe russiske greier som jeg ikke har peiling på hvordan fungerer, men det ser ut som en spennende og ikke altfor dyr løsning (av det jeg har sett av priser, ligger montasjeskinna på rundt 150 kroner og kikkert med ringer kan man få fra 600 kroner og oppover til mer "normale" kikkertpriser). Er enda en stakkars student, så pris blir litt viktig i mitt tilfelle.

 

Skjønner jeg heller burde spare til noe skikkelige saker :) , men jeg vurderer likevel å kjøre på med dette opplegget når feriepengene tikker inn, ettersom det uansett ikke kommer på stort mer enn tusenlappen.

 

Om noen mener dette er en elendig idé, så si fra.

 

PS: Ikke meningen å forsøke å kapre tråden din Beartwo :oops: Virket bare som et godt sted å poste et slikt kikkertopplegg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bedre sent enn aldri, håper jeg :oops:

Har omsider fått tatt noen bilder av min montasje, Beartwo.

Denne monteres på samme måte som den på de øvertse bildene i denne tråden, men det vet du sikkert fra før :roll:8)

normal_montasje_%28Small%29.JPG

normal_montasje1_%28Small%29.JPG

normal_montasje3_%28Small%29.JPG

normal_montasje2_%28Small%29.JPG

 

Håper dette er noe av det du er på utkikk etter :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...