Jump to content

Ammunitions valg for nybegynner


Rolfsen

Recommended Posts

Hei, skal begynne å jakte, og har ikke så mye peiling på kulevalg. Har bestemt meg for en rifle med 308win kaliber, men kulevalg vet jeg ikke. Blir mest rådyr- og hjortejakt, kanskje en elg, så jeg lurte på om noen her hadde noen tips til meg :D

 

Har hørt om Fusion kuler, at disse skal fungere nok så bra innenfor denne type jakt. Andre erfaringer?

 

Vil ikke kjøpe helt ekstremt dyre kuler, hvis dette ikke er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Dyra detter nok med alle blyspisser som er å få kjøpt..,forskjellen er hvor fort de detter og hvor mye som blir ødelagt.Og jeg har ikke anbefalt å kjøpe billig dritammo!Men Fusion gjør det samme som Oryx klarer,men koster nærmere halvparten!Alt som heter Norma er kunstig høyt prisa!Og selv liker jeg ikke tunge kuler i 308..men det er en smaksak :)

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med fusion selv, men har sett et par stygge slakt me denne kula. Oryxen, som jeg selv bruker, er heller ikke den snilleste, men mitt inntrykk er at den kanskje holder litt bedre sammen enn fusion. Nå kan det jo hende at i de aktuelle situasjonene jeg har sett så har fusionkula truffet skulderkula eller annet tykt bein og ført til økt kjøttødeleggelse pga dette.

 

Uansett som fersk jeger så er ei lodda kule som oryx eller fusion et lurt valg. De ekspanderer ganske villig og skader som regel dyret tilstrekkelig til at du finner slaktet nært skuddstedet dersom skuddet sitter bra.

Link to comment
Share on other sites

Hør broder.

Det er en ting som er viktig for en ung jeger, og det er at viltet detter.

Det er noen hensyn jeg har funnet som fungerer bra for å sørge for dette.

 

1: Drit i alt som har med hensyn til kjøttødeleggelse.

2: skyt i skuldra på dyrene, ikke i lungene.

3: bruk en myk nok kule. Non lurte meg til å bruke a-frame på hjort m 308w. Gjorde det i flere år, fant aldri en kule igjen. Sjøl ikke på langs. Da betyr det ingenting med restvekt eller kjøttødeleggelse.

4: Hvem prioriterer kjøttvekt fremfor umiddelbart fall ? Fusion funker finfint. Kun to hjort med denne kula, ellers har jeg i det siste brukt mye SST, en bløt kule. Det har jeg til hensikt å fortsette med. Meget mulig jeg skifter mening etterhvert. Berger, Accubong, jøssda.

5: Skyt mye, finn ut av det sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg streken, men oryx som jeg selv er vant med, og kanskje også tildels fusion, legger viltet ganske så kontant i bakken. Oryxen er forholdsvis bløt, og ekspanderer villig intill et visst punkt. Den lager en ganske så kraftig sårkanal som fører til raskt blodtap og raskt fall. Dette er min oppfatning av oryxen hvertfall.

 

Men som streken sier, sikt midt i skuldera for å få dyret ned. Ikke tenk kjøttødeleggelse i det du skyter. Det viktigste er å få dyret i bakken fortest mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...