Jump to content

Er det forskjell på Sako og Tikka Optilock?


Palinder

Recommended Posts

Kjøpte en brukt Tikka med Optilockmontasjer her om dagen. Da jeg skrudde av basene oppdaget jeg at de var ødelagte. "klemma" som holder basen i sporet i låskassa var knekt på begge basene.

 

Det kan se ut som om basene ikke har passet helt i sporene, og dermed fått belastning på feil sted ved tiltrekking av strammeskruene. Basene er tilsynelatende "for høye" for sporene.. altså at flata under basen ikke er i kontakt med flata på låskassa..

 

Kontaktet selger, men han visste ikke noe som kunne forklare det. Han hadde kjøpt børsa brukt med montasjene på kjøpet, og brukt dem slik de sto.

 

Det står ikke noen steder på dem om de er Sako eller Tikkamontasjer, men jeg trodde ikke det var noen forskjell på dem. Er det det?

 

Hvis basene er tilpasset Sako sine spor og disse ikke er identiske med Tikka sine, så kan det vel forklare saken, men jeg trodde faktisk at Sako og Tikka hadde identiske spor..

 

Har noen sakomontasjer tilgjengelig, men ønsker jo ikke å gjøre samme feilen på nytt..

 

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det er litt forskjell ja. Sako sine spor starter vel smalt og blir breiere etterhvert mens Tikka sine spor er like breie hele veien.

Ihvertfall på den Tikkaen jeg har. Prøvde en montasje fra den på Sakoen til skjørtejeger her på forumet og de gikk ikke omhverandre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...