Jump to content

Kammerladernøtt - for de virkelig viderekomne


Trond

Recommended Posts

Dette er egentlig en meget vanskelig oppgave! Jeg har dratt frem et bilde av fire norske kammerladere, noe sivilt og noe militært. For å forenkle oppgaven litt, kan jeg opplyse at alle er produsert i Buskerud fylke. Det nøtten går ut på, er å tidfeste dem sånn nogenlunde (+/- 5-6 år), oppgi om de er sivile eller militære samt oppgi hvor den enkelte er produsert.

 

20070110_01.jpg

 

Låsene i nærbilde:

 

20070110_01C.jpg

 

Begynn overfra.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Imponerende! Den nederste av Larsenbørsene er nok sansynligvis noe eldre, antagelig fra tampen på 1850-årene (18 lødig). Den midterste muligens bittelitt nyere og den øverste antar jeg at er fra 1864-65. Dermed er det bare den nederste igjen - og det er den som også var den virkelige nøtten - et hint: se nøye på hevarmen.

 

20070110_01C.jpg

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Jeg skuffes over den manglende innsikten og de fraværende forsøken på gjetting. Her er en Løbnitz kammerladerpistol med opprinnelse fra omtrent samme periode:

 

lbnitz.jpg

 

Er det flere enn meg som synes at den har lite til felles med riflen?

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Omsider! Det er selvfølgelig en Kongsberg, jeg er bare så forundret over at dette satt så langt inne. Jeg opplyste at samtlige var fra Buskerud og hevarmen på Kongsbergen er så godt som identisk med de som ble brukt på produksjonsmodellene.

 

Jeg tror at denne er fra noe senere og gjetter på 1837/38. Den dukket opp i England av alle steder.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...