Jump to content

Jaktklær!? Div-tex vs Andre typer


Komoden

Recommended Posts

Sitter å fundere litt på dette med jaktklær/turklær.

 

Sverger alle her til div-tex varinater fra forskjellige leverandører eller går det mer i andre billigere varianter?

 

 

Skalljakker er jo genialt mtp at man kan oppholde seg i nesten all slags vær, men så er det igjen dette med å regulere varme og fukt fra egen kropp med plaggene under. Har brukt skalljakker i mye dårlig vær selv, men syns ellers at det kan bli vel varmt/klamt og mye styr.

 

Er det mange her som bruker tynnere jakker og bukser, feks http://www.stormberg.no/no/Produkter/He ... cro-Jakke/ og heller drar frem regntøyet når det står på?

 

Jeg kommer mest sansynlig til å holde meg innendørs når det står på som verst, men litt regn og vind må man tåle. Hva tror dere er mest gunstig da, en slik stormberg jakke og regntøy i sekken. Ellers satse på skalljakke og bruke ullnetting og regulere varme med ullfrotte/tskjorte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg går gjerne i membran klær her hvor jeg ferdes. Bløte vintre, bløt høst og mildt vær synes jeg membran er kjempeflott.

Men når gradestokken kryper under 10 blå, er det ingen ting som slår bomullsklær. Membraen sprekker, blir stiv og generell ubehagelig å gå i.

 

Det skal sies at når man skal gå med membran klær, kreves det at man har riktige plagg under. Som driver ut fuktigheten men likevel er varm, feks brynje. Dette med bekledning er viktigst på vinteren mener jeg, derfor tenker jeg automatisk bekledning vinterstid når folk spør meg om tips og råd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Country innovation Rover Jacket - samt Snowsled Wilderness Jacket, http://www.bushcraftuk.com Poncho...

Allt sydd i "Ventile" spesial bomull, som sveller, blir vanntett .. og puster! Jakka har jeg brukt hver dag i to år, ut med bikkja i timesvis, er blitt fillete på armene, eller ok.

Holder deg tørr - og ikke klam - lårings - hvis været er for ille.

Plaggene er bekvemme, og så bråker de ikke!

For en som snart er 70... samt jakter fugl... og rådyr med basset... fungerer dette bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker stort sett tex-bukse. Sjelden en ikke blir blaut på beina sjøl om det ikke regner, når en valser jeg gjennom busk og kratt på mine kanter. På overkroppen bruker jeg utelukkende brynje og trives best med tex-fritt ytterplagg utenpå brynja så lenge det ikke regner. Svetter som en gris på overkroppen og da holder en seg tørre uten et mer elle mindre tett skall. Når det først regner er gore-tex bra, bedre enn regntøy, under marsj, men på post er oljehyre ev poncho det beste, syns jeg (altså hvis det regner)

Link to comment
Share on other sites

Ja, du skriver du vurderer "ullnetting og skalljakke", men om det ikke er veldig sent på høsten vil jeg heller anbefale meraklon-netting. Da slipper du varmen som ullen gir og tex`en vil "puste" bedre. Jeg bruker kun ull under på skikkelig kalde dager. For best regnegenskaper ville jeg valgt (og har valgt selv) en skalljakke med glattere overflate som ikke vil trekke så mye vann (som feks. Norrøna Dovre). Alt dette for dager hvor det er fare for, eller man vet det blir en del regn.

 

Er det meldt pent vær og man ikke skal gå alt for langt fra hytte/bil el. kjører jeg tex-frie klær og er beredt til å sette snuta hjemover med det samme det skulle bli klart at meterolygene har tatt feil... :wink:

 

Det blir jo litt avhenging av hvor man jakter også. Skal man opp på fjellet er ikke en poncho ideell hvis vinden blir hissig. Ellers er jeg også enig med M76, i skogen bruker jeg også ofte tex-bukse selv om det ikke regner - lyng og busker holder mye vann!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...