Jump to content

7,62 Nagant revolver


Sammleren

Recommended Posts

Hvis du skulle ta turen til Texas kan du alltids faa en pakke av meg. Jeg kjoepte en kasse russiskprodusert konkurranseammo fra 70 tallet for et par aar siden og det er ikke saa ofte den gamle krigeren min fra 1932 faar luftet seg.

 

Fiocchi produserer en mindre lot 7.62x38mm russisk revolver av og til. Jeg tviler paa at mye av det finner veien til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært utrolig artig om du fant en eske,da hadde jeg blitt utrolig glad.

Skal ta en titt i ammoskapene og se hva jeg finner. :wink:

 

Men lar det seg virkelig gjøre å forme om 32-20 hylser til 7,62 Nagant ??

Jada. Både Lee og RCBS (og CH4D, +++) leverer egne dier for å gjøre denne omformingen. Midway Norge har Lee-settet på lager for kr 331,-.

 

I ytterste nød går det til og med ann å skyte .32 S&W Long i revolveren. (men regn med at hylsene sprekker...)

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tak i en hel kasse (440 skudd tror jeg det var) russisk 70 talls fra en importør/grossist for noen år siden. Prisen var noe slikt som 30 cent per patron, som er ganske hårreisende sammenliknet med hva jeg betaler for diverse andre ukurante kalibre. Jeg har bare en revolver i dette kaliberet og jeg ble egentlig lei av den relativt kjapt. DA avtrekket på de russiske Nagantene er det verste jeg har prøvd med noen revolver, selv gamle Walther PPKer og P-38er fremstår som performance center S&W'er i sammenlikning, siktemidlene på militærversjonen er også nokså rudimentære. Rekyl er riktignok omtrent fraværende.

 

Følgelig regner jeg med at de 2-300 skuddene jeg har igjen holder i massevis, med mindre jeg skulle finne på å kjøpe en av konkurranseversjonene som SOG har prøvd å pushe i åresvis. Det russiske militæret brukte disse spesialversjonene til blinkskyting frem til moderne tid. Det som hadde vært enda mer sykt ville vært å få tak i en av de lyddempede NKVD versjonene, men jeg regner med at det er "way outta my league".

 

Skal jeg være helt ærlig så er det mye mer gøy å skyte med Tokarev eller CZ-52.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...