Jump to content

Gaucher side ved side dobbeltrifle


safarigrade

Recommended Posts

Det er fluefisker`n som forsatt har den :D Og er meget godt fornøyd med den, forøvrig brukte jeg den på et jaktfeltstevne på Sokna 1 mai og da smalt jeg inn 4 av 5 skudd innfor ringen på reinsdyret på 210 meters hold.

 

Jeg (-eller en kollega av samboeren ) sendte en E-mail til Bretton-Gaucher hvor jeg spurt om årstall når den var laget og hvilket fabrikk ammo som den var regulert for. Jeg fikk svar samme dag men det var utelukkende fordi E-mailen jeg sende var på Fransk og meget korrekt formulert med de rette høflighets fraser som er påkrevet.

 

Børsa går meget godt og jeg blir mer og mer begeisteret for den. I utgangspunktet var det et impulskjøp, men jeg har aldri angret et sekund på kjøpet.

 

Hvis jeg skulle trekke frem noe negativt med den, så synes jeg den originale kikkertmontasjen er noe ræl med masse justeringer og skruer som (kan) løsne.

 

http://img364.imageshack.us/img364/8756/dsc0022fk0.jpg

 

Fikk ikke bildet til å åpenbare seg, kanhenden noen har et tips eller to?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 2 forskjellige fra denne produsenten og begge var topp børser som gikk med i andre våpenhandler i elgkalaset på begynnelsen av nitti tallet. Måtte jo ha ny børse og nytt kaliber hvert år.Angrer litt på det men produsenten er vel oppegående enda så det er jo mulig å få tak i en ny :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mener børsa mi ble lager i `93 og at den ble regulert for 18,5 grams kuler. I mailen som jeg fikk fra produsenten svarte de at alle fabrikkpatroner med 18,5 grams kule gikk bra. Dette opplever jeg som en sannhet med modifikasjoner; det kommer an på hvilke presisjonskrav men setter er list lagt på to skudd innafor en askjett på 50 meter spiller ingen rolle hva du putter i.

 

samskytingil8.jpg

 

 

 

 

Skal du ha presisjon som på dette bildet må du lade sjøl.

 

 

Børsa er lett og det er greit på jakt. Jeg tok en runde i jaktfeltløypa forleden og tror ikke jag gjør det en gang til.. -30 skudd ble litt mye rekyl og dette var 5 skuddsstevne med et par dobble standsplasser.

Av en eller annengrunn finner jeg børsa best med uten kikkert, på en rådyr figur satte jeg 5 skudd innenfor en snusboks med god margin på 50 meter med åpne sikter, synd jeg har litt for dårlig syn til å bruke jernsiktene hele tiden.

Balansen er helt super når kikkerten er tatt av, og jeg ser for meg at dette er det ultimate villsvinbørsa for drivjakt. For meg som jeger er det en ting som skiller seg ut ; mye bæring og lite skyting og børsa er god å bære, en S&S er mye mer smekker enn en O&U.

Børsa er lagd bunnsolid, med ekstraktorer som man skulle tro kom fra en finsk traktorprodusent -skikkelige saker, sikringen er ikke automatisk -et must på farlig vilt.

 

Det hender jeg får noen sarkastiske komentarer fra (Merkel vennlige) kompiser som spør om jeg ikke snart kommer med Peugot og Basset ...

Link to comment
Share on other sites

He He!!

 

Sarkastiske venner har vi nokk allesammen!! :D

 

Jeg har en Krieghoff Classic idag men synes den er litt for tung og ubalansert. Ikke mye men men.....

I hvert fall så mye at jeg vil prøve noe annet!

 

Så husket jeg din og synes den ser helt fantastisk ut!! Dessuten er den jo litt uvanlig!

Får se hvis jeg får svar fra selger!!

 

Og når de kommer til precision pleier de hjelpe med litt kreativ handlading. Har en god venn (som ikke er sarkastisk!! :wink: ) som er meget flink på å lade til dobblinger!

 

Tusen Takk for dine svar Flyfisher!! Jeg poster bilder hvis de blir handel!!

 

Jim

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Jeg (-eller en kollega av samboeren ) sendte en E-mail til Bretton-Gaucher hvor jeg spurt om årstall når den var laget og hvilket fabrikk ammo som den var regulert for. Jeg fikk svar samme dag men det var utelukkende fordi E-mailen jeg sende var på Fransk og meget korrekt formulert med de rette høflighets fraser som er påkrevet.

 

Jeg kan ikke mange ord på fransk, så jeg skrev til de på engelsk en gang før jul og har fortsatt ikke fått svar.. :(

Hvis det er noen her som har litt info om børsa så er det meget velkomment :winke1:

Har ikke hatt tid til å prøveskyte den ennå, men den skal etter sigende gå bra med Oryx og Mega.

 

20150401_153443_resized_zpstnvs0amc.jpg

 

20150401_153108_resized_zpshwekbmqf.jpg

 

20150401_153054_resized_zps3j73wpph.jpg

Link to comment
Share on other sites

Artig å se igjen..!

 

Børsa inngikk i en handel med en Kreighoff drilling, min jaktform har endret seg vekk fra storvilt i Norge og heller rådyr/hare med drever og dachs. Drillingen er mye brukt .

 

Denne Gaucheren har jeg skutt både elg og rådyr med, veldig god effekt på begge...overraskende fint slakt på rådyr.. brukte vel 18,5 Mega i rundt 700 m/s.

 

Børsa virker solid og pålitelig med ekstraktor og manuell sikring, avtrekke(erne) har jeg fått justert, den var ikke slik til å begynne med. mye kryp og svært tungt avtrekk.

 

Men ...dobbeltrifle syken har ikke gitt seg; jeg kjøpte et smykke fra Krieghoff ved juletider, en Teck o/o i det bevistløse dobbeltrifle kaliberet .30-06.... tjohoo... vel, med ejektorer går dette veldig bra og hadde en tur på banen idag og koste meg....

 

Var ikke alltid like kos med Gaucher`n... vel mye rekyl etter min smak...pussig for jeg nevnte børsa for kompis idag og understreket at det ikke var aktuellt med noe 9,3x74R mer...

Link to comment
Share on other sites

Så det er din gamle ja. Det var jo artig.

Det fulgte med både fabrikkladd Mega og Oryx samt endel S&B på kjøpet i tillegg til endel tomhylser så jeg får prøveskyte litt før jeg begynner å lade. Diesett fulgte også med og jeg har kjøpt en eske med 285 grs Oryx.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...