Jump to content

Jakte med egen hund i Nord-Amerika?


fat_dog86

Recommended Posts

Hvordan er reglene for å ta hund inn og ut av USA og Canada? Regner med det kan være forskjeller fra stat til stat...

Og det er vel også få stater hvor det er lov å jakte større vilt med løshund, men noen skal det være oppe i nord. Hvilke?

 

Noen måneder i Alaska med laika ville vært mildt sagt veldig artig! Så tenker å evt utnytte muligheten til å ta et semester der borte i formbindelse med studiene, men da forutsatt at det går an å ha med bikkja og få brukt den til noe fornuftig mens man er der.

Link to comment
Share on other sites

De fleste steder så er det relativt uproblematisk å jakte med hund.

Mange steder de ikke er så strenge på det, sånn som i Norge, MEN og det er ett ganske stort MEN, det er en grunn til det.

Du har Bjørn, Puma, fjell-løve, ulv, slanger, og andre vesener, som kan skade hunden. Eller guider disse dyrene tilbake til deg.

Er ikke noen ekspert på dette feltet, men de jeg kjenner bruker bare hund til apportering, støtende fuglehunder på prærien, og kanskje noen stående fuglehunder i "trygge" omgivelser.

De jeg kjenner i Canada bruker av og til "elg" bikkjer i band når de skal på "Norwegian hunting".

Link to comment
Share on other sites

Puma kan så absolut tresettes. Av det jeg har sett bruker de mest hounds, har faktisk ikke sett en eneste reportasje eller film der de bruker spisshund på katt. Men det fungerer jo på katt her hjemme så hvorfor skal det ikke fungere på andre siden av dammen...?

 

Tanken om å reise over med et par skarpe jamter, eller laikaer har slått meg mer enn en gang. Jakte puma og bobcat i samarbeid med et par gode støvere fra "over there", hadde ikke hvert feil det :wink:

 

Men å få jaktet så mye annet enn rovvilt, villsvin og fugl med hund tror jeg kan bli vanskelig.

 

Edit: Når det gjelder å ta med hund til Canada har jeg ikke klart å finne noen andre krav enn dokumentert rabies vaksine.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal ha med 2 jamter til Canada i 2 mnd neste år. Ikke for jakt, men fordi vi skal være der såpass lenge,og da ønsker vi å ta de med. Så lenge man har hundepasset i orden (rabiesvaks. og de ord. vasinasjoner), så er det ingen problem å ta de med tilbake. De skal også ha fått en kur mot diverse parasitter og innvollormer før de kan taes tilbake til Norge. Dette skal gies hos veterinær i det landet du reiser i fra, og tilsvarende hos veterinær innen 10 dager etter tilbakekomst til Norge. Mer kan du lese på sidene til mattilsynet.

Vi har tilgang til elgjakt i Canada, men pga ulvene (timber wolf er adskillig større enn vår europeiske ulv) ønsker vi ikke å jakte med løshund der. Da måtte de evnt blitt brukt som halsende bandhund :mrgreen:

 

mayen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Robert Sørlie, og de andre medlemmene i Team Norway, har tatt med hunder til Iditarod (Alaska) gjentatte ganger, og de hundene har også blitt tatt med tilbake til Norge igjen. Hvis du tar kontakt med en av dem, kan du sikkert få gode tips om hva som kreves, og hvordan du skal gå fram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...