Jump to content

Hvilken setter rase?


Superhelt

Recommended Posts

Etter å ha lest mye om alle setter rasene sitter jeg igjen med noen ubesvarte spørsmål som jeg håper på å kunne få svar på! :o Har vel Gordonsetter som favoritt. Har også sett litt på Breton og utelukket den litt, men klar for positive innspill der også :wink:

 

Mine ubesvarte spørsmål er som følger:

Jakter aller mest skogsfugl og kanskje ryper et par ganger i året, er da kanskje mest på utkikk etter en god skogsfuglhund, hvilken rase egner seg best?

 

Hadde også vært fint hvis noen kunne dele noen erfaringer i forhold til skogsfugljakt med setter rasene! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Superhelt!

 

Jeg fikk min første setter for 4 uker siden, ei GS-tispe fra Kennel Reisavannet. Jeg er utrolig fornøyd. Felles for de britiske rasene, syns jeg er farten og elegansen. Ikke bare at de beveger seg elegant, men du skal pinadø lete lenge etter en hund som ser mer edel ut enn en GS :lol:

 

Tilbake til poenget: du spør om hvilken hund som fungerer best i skogen? De svarene jeg har fått på spørsmålet er at det er veldig avhengig av biotopen du preger hunden i. Det vil si: trener og jakter du i skogen får du en hund som søker adskillig nærmere deg, med bedre kontakt. Jakter/trener du på fjellet får du enhund som søker bredt. Det er flere tråder om dette på kammeret, står bl.a litt her: viewtopic.php?f=7&t=15999&p=180415&hilit=Gordon+setter#p180415

 

Det er garantert mange som har et bedre svar til deg enn hva jeg har.

 

Lykke til med fuglehunden din og hold oss oppdatert :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar :)

Selv om jeg er ganske sikker på å anskaffe GS, er jeg veldig åpen for innspill fra folk som har erfaring med ES til skogsfugljakt. Har lest at ES har et veldig vidt søk og at den ikke passer så godt for jakt i skog, men som IvoRei skriver så kan man vel trene også denne rasen til å søke nærmere deg?

 

Ellers lurer jeg på om hvilket kjønn jeg burde velge?

Delte meninger i familien om eventuelt kjøp av hund, noen som har gode tips for å overtale de som er skeptiske??:P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke annbefale noen hund for deg, men når det gjelder søk så er det ikke forskjell mellom GS og ES. Det vil jeg tro går mere på linjer bakover enn rase, du får GS som søker veldig vidt og noen som har ord på seg til å søke tett som fungerer godt i skog. Grunnen til at jeg valgte GS er at den har ord på seg for å ikke være like mjuke som de andre setterene, men dette tror jeg også har med linjer og kull og gjøre.

Så det beste er vel å studere alle de stående rasene og danne seg en formening om hva som burde fungere best, hvis du hadde stilt samme spørsmål på et annet fuglehund forum hadde du blitt frarådet til å kjøpe GS. :wink:

Link to comment
Share on other sites

GS har ett dårlig rykte på seg pga problemer med gemytt noen år tilbake hvis jeg ikke husker helt feil. Kan for lite om rasen og det aktuelle problemer til å uttale meg noe enormt om det egentlig. GS har også sitt rette element i skogen, HVIS du klarer å finne de riktige linjene.

 

ES i skogen kan du sikkert få til, men jeg klarer ikke å se det for meg. De er gjerne avlet frem til å være vide i søk og kanskje ikke tøffe nok til å arrestere gamlesvarten i skogen. Men kan heller ikke nok om denne rasen til å uttale meg sikkert om dette. Men ES har alltid vært, og vil alltid være, en høyfjellsracer.

 

IS har også blitt utsatt for mye rar avl de siste årene, og mange hunder har også der måtte lide med gemytt, småvokste og "rare" i hodet. Men dette er gjerne de mest avlete linjene, og da gjerne i de urbane strøkene. Hvis du finner en god, sikker oppdretter som gjerne bor litt ute i bygde-Norge, har du store sjanser til å få en kjempegod skogsfuglhund. :)

 

En femmer til den som gjetter hvilken rase jeg har (for de som ikke veit det allerede... :D ) Ikke lett å være objektiv i slike innlegg dessverre.

 

Lykke til med videre valg, det er ikke lett :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en GS som nå er 2 år gammel, jeg jakter stort sett bare skogsfugel og som du ryper et par ganger i året, er utrolig godt fornøyd med mitt valg, felte over 10 fugl første høsten + noen bom selvfølgelig =) veldig fine søk i skogen og utvidet søket litt når vi var på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Superhelt.

 

Det finnes glittrende skogsfuglhunder av alle raser, det avgjørende er jobben du gjør i forkant med å finne riktige linjer, den jobben må gjøres uansett hvilken rase du ender opp med. Tro meg, det finnes plenty med gordons som går som f i høyfjellet.

Gordon har hatt et dårlig rykte når det gjelder gemytt og sent utviklet standinnstinkt, dette har nå bedret seg.

Noe som derimot ikke har bedret seg er helsetilstanden, kloløsning,hd og hjertefeil.

Dette er ting man bør ha med i vurderinga, det er trist og ende opp med syk hund.

 

ES som ikke er tøff nok til og hamle opp med en tiur har jeg tilgode og oppleve, TomMarius.

Link to comment
Share on other sites

ES som ikke er tøff nok til og hamle opp med en tiur har jeg tilgode og oppleve, TomMarius.

 

Var her ikke meninga å slenge dritt om "svake" ES Bill, for all del. Har sett noen individer av denne rasen som helt sikkert kunne hamlet opp med gaupe om det så var. Men har ikke sett noe ES i skogsmiljø, det som er avgjørende for min uttalelse.

 

Men riktig som Bill her sier, bakgrunnen til hunden, med linjer og lignende, er mest avgjørende for en hund, ikke rasen eller utseendet på den. Du har glimrende skogshunder i alle raser, tilogmed Weimaraner har gode hunder i skogen (en veldig liten rase, derfor jeg sier tilogmed).

 

Og ja, gemyttproblemene til GS er sikkert rettet opp i, men sykdommene er tydeligvis tilstede. Men ALLE GS er ikke syke for det. :)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder GS så er det bare å studere linjene tilbake, så på et kull at Jotuns Stegg var inne 7 plasser på begge sider så det er jaggu ikke rart at det dukker opp problemer når det blir hva jeg kaller ukritisk avl eller for høy grad av innavl.

Så her har NGK en stor jobb å gjøre videre fremover for å unngå slikt, men dette er nå min mening.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for svar :D

Etter å ha lest det dere skriver har jeg blitt litt mere åpen for å kanskje velge ES, men har fortsatt en knapp på GS! Har ikke særlig god peiling på hvordan jeg skal studere linjene tilbake så kan noen fortelle meg hvordan jeg gjør det?

Har veldig lyst til å ihvertfall få et godt utgangspunkt uten sykdom osv. når jeg skal velge ut en valp, og da er det vel lurt å kunne å studere linjene? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett for en nybegynner å navigere seg fram i den "jungelen" av oppdrettere som finnes der ute, noen er seriøse mens mange er noen slasker som tjener på uvitende nybegynnere.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å ta kontakt med avlsrådene til GS og ES klubbene, de finner du på nettsidene dems.

Forklar dem hva du er ute etter,still spørsmål! Da er jeg sikker på at du får hjelp videre mot en parring som passer ditt behov.

 

Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...