Jump to content

Die til 9,3x53R


ThomasS

Recommended Posts

Noen som vet om dier til 9,3x53R? Ha fått tips om redding. Har sett litt på redding sine sider, men kan ikke se at de har dier til denne (men de har mye annet rart). RCBS lager, men det er svinedyrt. Noen som vet om slike dier? Hva vil det evt koste å lage en necksizer, og hvor får man gjort slikt?

Link to comment
Share on other sites

Tror det settet jeg kjøpte var det siste de hadde, ja. Men det går an å høre med andre, f. eks. Schou eller kanskje Aaberg som tidligere var Sako-importør.

Kan legge til følgende tips i tilfelle du ikke har sporet det opp selv: Ladedata for 9,3x57 skal kunne brukes uten tilpasninger. Jeg har også liggende en gammel Vihtavuori-tabell med noen data for 9,3x53R, skal legge dem ut i tråden her.

Kanskje vi skal starte en egen "klubbtråd" for sære finske bjørnebørser :wink: Antar du også har en gammel Sako bygget på Mosin-Nagant låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke en slik. Men jeg hjelper en som har, og holder på å gå tom for ammo. Ikke så lett å komme over lenger. Så jeg tenkte på muligheten for litt hjemmelading. Han har samlet alle hylsene, så han har en del.

 

Har ladetabell. Står i Vihtavuori 3. utg. Den har bare en kuletype. 255gr. Har du andre originale ladedata? 9,3x57 kan vel brukes, men trykk har vel litt med settedybde å gjøre. Liker å være veldig sikker, spesielt hvis jeg skal lade for andre.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg gravet frem Vihtavuori Reloading Guide nr. 1-98. Der står en ladning for 9,3x53R:

 

Kule: Sako SP 255gns

COL: 2,795" (70,993mm)

Krutt: N140

Max ladning: 51,1gns

Hastighet (max): 2.330fps (710m/s)

 

For 9,3x57 lades samme kule med 50,9gns N140 som max med COL 2,925" (74,295mm) og gir da 2.260fps.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...