Jump to content

Wadcutterladninger. Nye kunnskaper?


Graakall

Recommended Posts

Etter å ha surfet og lest mange steder kom jeg over 2 tråder som omhandler forskjellen mellom fabrikkammo fra Lapua/Norma og hjemmeladninger med Wadcutter i ,32 og ,38.

 

Trådene er på utenlandsk og ligger her:

 

http://www.targettalk.org/viewtopic.php?t=15194

 

http://www.targettalk.org/viewtopic.php?t=26544

 

Konklusjonen her ser ut til å være at alt arbeid med diametermåling og de andre tingene man gjør for å lage god ammo er bortkastet om man ikke skaffer seg en expander som er 1/1000" over kulediameter og minst like lang som prosjektilet.

Bakgrunnen for dette er at hylsene vil kalibrere ned de myke kulene til mindre enn optimal diameter og derfor ikke like god presisjon som fabrikkammo.

 

Jeg har ikke lest om dette her inne før og jeg lurer på om det er noen som har testet og gjort erfaringer i samme retning.

 

Det er jo artig om expanderdien er den mest vesentlige delen av ladeutrustningen 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja jo tja osv...

Støpte noen 105 gr swc kuler av allt for bløtt bly,cal .38

Måtte gå til ytterligheter for å få presisjon, måtte sette de 4mm under hylsekanten og lade med 1,8gr N310.

Disse kulene ble garantert underkalibrert da jeg satte de så dypt, men de ga best presisjon ved denne settedybde. Jeg tror at kuler av bløtt bly uansett blir stuket opp til løpsdiameter pga trykket bakfra og motstanden den møter i overgangskonus. Om ting blir skrevet på utenlandsk så er ikke sannheten nødvendigvis større.(uten at jeg har lest artikklene)

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt tenkes at hylsa sizer kula litt, men betydningen tror jeg er mindre enn hva det er gitt utrykk for.

Det er også viktig å huske at hardheten og størrelsen på kula er begge av stor betydning. Kula skal må være bløt nok til å forsegle godt mellom kula og løpet. Det skjer når basen på kula blir trykket utover av trykket.

 

Vis det var slik at hylsa sizer kula, hvorfor gidde å size kula før den settes i hylsa? Da kunne jobben like gjerne blitt gjort når kula ble satt i.....

Link to comment
Share on other sites

Leste en artikkel på 80-tallet (G&A eller AH), hvor de nettopp anbefalte en lengre ekspander plug. Artikkelen het "Souping up the wadcutter", og handlet i hovedsak om å lade wadcutters til høyere hastigheter enn vanlig. En wadcutter ladd til spec stikker dypere i hylsa enn en standardkule slik at base/skjørt blir deformert dersom man ukritisk setter en wc flush med hylsemunningen uten at hele den delen av hylsehalsen som wc'n opptar er ekspandert. Husker ikke om de gjorde tester for å sammenlikne ladninger med og uten lang ekspander plug.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg forsøke å få til en test selv da.

En gang etter campingferien :wink:

 

Dersom lang expander skal være funksjonell i bruk må det være kuletypen av hardmetall så man slipper å smøre og så må det gå å fylle krutt gjennom den. Har litt å tenke på nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...