Jump to content

Hvilke type krutt bør jeg bruke?


SpecOps

Recommended Posts

Jeg funderer på å lade noen skudd 308W med 155grs Lapua Scenar kule.

Hastigheten bør være minst 830m/sek slik at det er mulighet for stabilitet ut til de aller lengste hold.

Hva er best å bruke av VV150, VV540 og VV550?

(Det samme kruttet bør kunne brukes til å lade en 175grs Sierra Match kule til minimum 815m/sek.)

 

Riflen som det skal lades til er en Tikka Master Sporter i 308W med 50cm løp og riflestigning 1:11.

 

Hvilke tennhetter passer best til Norma, Lapua, Federal og S&B hylser? CCI? Winchester?

Er det stor forskjell på indre dimensjoner - trykk og hastighet i de forskjellige typer 308 hylser?

Link to comment
Share on other sites

Mange spørsmål.

 

Jeg har brukt N150 til 155 grs sierra, lapua og nosler matchkuler i 308w. I en 67 cm pipe fikk jeg ca 850 msek uten å lade veldig hardt. De andre krutta nevnt her har jeg ikke brukt, men du kan sikkert få litt mer hastighet med de.

 

Det kan være forskjell i max ladning osv i hylser i fra de forskjellige merkene.

Federal syns jeg er litt myke i godset til "heavvy" ladninger i 308w.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor du har lest den konklusjonen ut av innlegget mitt. Jeg ramsa bare opp mine erfaringer med 155 grs kuler.

 

Sorry, det er visst jeg som roter fælt og blander sammen ting oppe i hodet mitt :D (Fatter ikke hvordan!)

 

Det var den kommentaren om Federal hylsene som var du mener er for myke i godset, som i hjernen min ble om til noe slik som "Sierra...ikke bra...for tung kule..-eller-noe-slikt...etc. etc."

Spør meg ikke hvordan jeg fikk det til, må ha vert en liten kortslutning oppi der :wink: Eller et lite drypp :shock:

 

(Eller muligens fordi jeg er trøtt som F...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...