Jump to content

Ammunisjon 25-06


HalvorV

Recommended Posts

Hei Halvor

 

Tror det er fint lite som tilbys her på berget i kal 25-06, iallefall der hvor jeg har sjekket. Noen har vel inne, men tviler på det helt store utvalget.Tror nok det er ett ladekaliber ja.

 

Når det gjelder bruk og ulik ammo: tung blysspiss til rådyr funket fint for meg. 117grs er på grensen av hva rifla greier mtp på presisjon, de fleste vekter rundt 100grs og nedover går som fy i min rifle iallefall. Har skutt fugl med 100grs Sierra MK i ca 980ms, ble mindre ødeleggelse enn jeg trodde, så det kan anbefales. De letteste hulspissene på 75 og 87grs speer TNT mm, vil nok passe til type bever og rev, iallefall om du vil bruke skinnet

 

 

 

Vi kjenner jo til hverandre litt halvor, da jeg har en 25-06 jeg skal selge. Om du vil kan jeg tipse deg om alle plasser jeg henter komponenter, f.eks 15$ pr 100stk engangsskutte hylser.

Link to comment
Share on other sites

Hei Halvor

 

Tror det er fint lite som tilbys her på berget i kal 25-06, iallefall der hvor jeg har sjekket. Noen har vel inne, men tviler på det helt store utvalget.Tror nok det er ett ladekaliber ja.

 

Når det gjelder bruk og ulik ammo: tung blysspiss til rådyr funket fint for meg. 117grs er på grensen av hva rifla greier mtp på presisjon, de fleste vekter rundt 100grs og nedover går som fy i min rifle iallefall. Har skutt fugl med 100grs Sierra MK i ca 980ms, ble mindre ødeleggelse enn jeg trodde, så det kan anbefales. De letteste hulspissene på 75 og 87grs speer TNT mm, vil nok passe til type bever og rev, iallefall om du vil bruke skinnet

 

 

 

Vi kjenner jo til hverandre litt halvor, da jeg har en 25-06 jeg skal selge. Om du vil kan jeg tipse deg om alle plasser jeg henter komponenter, f.eks 15$ pr 100stk engangsskutte hylser.

 

Har erfaring med bruk av 75 og 87 grains TNT på rev. Dårlig erfaring. Skinnet blir ubrukelig. På 19 av 20 rev som jeg skyter med denne, blir hele utgangs siden blåst bort.

 

På Rådyr har jeg derimot god erfariing med 120Grains Speer Grand -Slam. Fint slakt, god pressisjon.

Link to comment
Share on other sites

Alle kuler over 50 grs er upålitelige om en vil at kula skal bli i et så lite vilt som rev. Med såpass mye masse som 75-85 gs vil du alltid så sant ikke vinkelen er særs skrå og du er veldig heldig alltid sprenge en rev med så "mye" kule.

 

Skal en bruke 25-06 eller andre kalibere i samme klasse bør en satse på en solid ekspanderende kule og heller sy litt hull i skinnet etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Her er det tydeligvis bare å begynne å lade, billigste ammunisjon (som jeg har funnet til nå) er Federal Fusion til 14.90.. litt dyre treningsskudd det.

Er ny på dette med hjemmelading men rifla leveres ikke før uke 35, så jeg har relativt god tid på å sette meg inn i dette.

Er Midway eneste kilde til 25-06 komponenter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...