Jump to content

ladedata med vv 160 og lapua 7 gr kule


h.ulberg

Recommended Posts

Hei,

 

Det vet jeg og har prøvd med 44 og 43 grain. Har ikke kronografert men de sitter i ytterfem forann. Min gamle ladning har vært 38 grain bak 6,5 grams rekrutt kule. Den har funka perfekt. Det er sikkert noen som har lada rekrutt med 160...

 

38 grs ladningen er med norma 19... litt vesentlig info :oops: løpet er 55 cm

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Du bør prøve et raskere krutt. Det er ikke bare å redusere mengden av et hvilket som helst krutt for å oppnå lavere hastighet. I verste fall kan en komme borti secondary explosion effect, og det kan gå ut over både liv og helse. Nå vet jeg ikke om N-160 er utsatt for dette problemet, men det er ihvertfall noe å ha i tankene. Jeg har skutt en del svake ladninger i 6,5x55 med RP11. Jeg må si jeg er litt forundret over at ingen tok tak i det som stod lenger opp her om startladning?! Det står ikke der bare for morro skyld.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg helt enig med Flatin.Hjemmelading er like harmløst og ufarlig som strikking, men det betinger at man leser og følger de råd og rettledninger som står i de fleste lademanualer. For VV krutt står det med uthevet skrift : Ikke gå under minimum oppgitt ladevekt.Du kan enkelt komme i nærheten av hva du ønsker ved for eksempel å bruke N-140. De fleste skytterlagskrutt har også oppgitte ladninger for 7g kule og 800m/s.

Eksperimentering ut over oppgitte data og anbefalte komponenter bør vente til du har kronograf og trykkmålingsutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...