Jump to content

Reklamasjon på våpen - mulig å bytte i nytt våpen?


DHK

Recommended Posts

Har en liten problemstilling jeg ikke er helt sikker på hvordan løses:

 

I fjor (august) kjøpte jeg en ny pistol via en merkeforhandler importør. Det viste seg imidlertid at det er noe feil med denne pistolen og noen deler må byttes. Jeg begynte å purre forhandleren om han kunne skaffe delene som måtte byttes i november / desember i fjor. Dette har jeg fortsatt med frem til nå, men det skjer ikke noe :cry: Da våpenet ikke er i funksjonsikker stand vurderer jeg å kreve heve kjøpet, evt be om et nytt identisk våpen i erstatning for det defekte i stedet.

 

Mitt spørsmål da er: Er det mulig å bytte den defekte pistolen i en indentisk av forhandleren jeg kjøpte den av? Fordrer dette en ny våpensøknad fra meg hvor jeg forklarer at våpenet som ble kjøpt i fjor skal byttes i identisk våpen da det er noe feil med det, eller kan forhandler rydde opp i papirmøllen uten at jeg trenger å gjøre noe?

 

Noen som har innsikt i denne problemstillingen, svar mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Gå til forhandler. Krev kjøpet hevet. Forhandler har rett til å reparere 2 ganger, tar det mer enn 1 uke har du rett på lånevåpen. 3 gangen det er feil på våpenet kan DU VELGE om du vil heve kjøpet (alle pengene tilbake) eller omlevering (bytte). Forhandler skal da sende melding til våpenkontor om skifte av eierforhold på "gammel" pistol og evt våpen nr på nytt våpen om du velger omlevering.

 

Personlig møtte jeg opp på våpenkontor med våpenkort på gammelt våpen og brev fra børsemakerverksted til importør. Våpenkontoret tok kopi av brevet og jeg leverte inn våpenkortet, så gikk det 14 dager å jeg fikk nytt våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Gå til forhandler. Krev kjøpet hevet. Forhandler har rett til å reparere 2 ganger, tar det mer enn 1 uke har du rett på lånevåpen. 3 gangen det er feil på våpenet kan DU VELGE om du vil heve kjøpet (alle pengene tilbake) eller omlevering (bytte). Forhandler skal da sende melding til våpenkontor om skifte av eierforhold på "gammel" pistol og evt våpen nr på nytt våpen om du velger omlevering.

 

Personlig møtte jeg opp på våpenkontor med våpenkort på gammelt våpen og brev fra børsemakerverksted til importør. Våpenkontoret tok kopi av brevet og jeg leverte inn våpenkortet, så gikk det 14 dager å jeg fikk nytt våpenkort.

 

Faksen, har du noen linker til hvor dette at jeg kan kreve lånevåpen o.l. ved reperasjon er lovhjemlet? Er det kjøpsloven du sikter til?

Link to comment
Share on other sites

LOV 2002-06-21 nr 34: Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven). LINK til forbrukerkjøpsloven

 

Her er et utsnitt av diverse relevante paragrafer;

 

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

 

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

 

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

 

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering).

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen alle sammen.

 

Det var evt papirmølle med våpensøknad o.l. jeg var mest bekymret for ved reklamasjon/bytte, men slik jeg forstår det nå er heldigvis dette ikke noe problem da papirarbeidet faller på forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...